ARCHIWALNA
Uchwała Nr 1160
Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 28 maja 2012 r.
 
w sprawie wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia
 
Na podstawie art. 62 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), §72 Statutu Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich (Zarządzenie nr 3/XV R/2012 Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 11 stycznia 2012 r.) oraz Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. 2011.243.1445) Senat Akademii Medycznej we Wrocławiu uchwala co następuje:
 
§ 1
1.  Wprowadza się Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia, zwany dalej USZJK.
2.  Działaniem USZJK objęci są: pracownicy, studenci, doktoranci, słuchacze studiów podyplomowych i uczestnicy kursów prowadzonych przez Uczelnię.
3.  Nadzór nad USZJK sprawuje Prorektor ds. Dydaktyki.
 
Założenia funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

§ 2
1.  Zasadniczym celem USZJK jest w szczególności:
1)  stymulowanie ciągłego doskonalenia jakości kształcenia na wszystkich kierunkach, poziomach i formach studiów;
2)  szerokie informowanie o jakości kształcenia i poziomie wykształcenia absolwentów.
2.  Zakres działania USZJK obejmuje m.in.:
1) analizę zasad rekrutacji na studia;
2) analizę programów kształcenia oraz ocenę efektów kształcenia;
3) ocenę procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia usług edukacyjnych; poprzez m.in.: hospitację zajęć, kontrolę realizacji założeń systemu jakości ISO oraz analizy: wyników studenckich ankiet oceny nauczycieli akademickich, minimum kadrowego, wyników akredytacji i zaleceń komisji akredytacyjnych, protokołów kontroli wewnętrznych przeprowadzanych przez audytora wewnętrznego i rewidentów, obecności Uczelni w rankingach uczelni wyższych;
4) badanie kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej oraz przekazywanie wniosków analizy do wydziałów celem weryfikacji zakładanych efektów kształcenia;
5) badanie mobilności studentów i doktorantów;
6) przegląd powszechnie obowiązujących aktów prawnych regulujących proces kształcenia i dostosowywanie przepisów wewnątrzuczelnianych;
7) inne zadania wynikające z rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.
3.  Efektem działania USZJK ma być w szczególności:
1) ciągłe doskonalenie jakości kształcenia przez systematyczną ocenę, analizę i modyfikację procesu dydaktycznego;
2) podniesienie rangi pracy dydaktycznej oraz powiązanie działalności dydaktycznej ze sferą badań naukowych;
3) dostarczenie zainteresowanym wiarygodnych i kompletnych informacji na temat programów kształcenia, jakości kształcenia i kwalifikacji zdobytych przez absolwentów.
 
 
Struktura Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

§ 3
1. Rektor powołuje Uczelniany Zespól ds. Jakości Kształcenia zwany dalej UZJK.
2. Obsługę administracyjną UZJK zapewnia Dział Spraw Studenckich.
3. W skład UZJK wchodzą:
1) Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia- przewodniczący Zespołu;
2) nauczyciele akademiccy wskazani przez dziekanów spośród członków wydziałowych zespołów ds. jakości kształcenia - po jednym z każdego wydziału;
3) dwóch studentów wskazanych przez uczelniany organ Samorządu Studenckiego;
4) jeden doktorant wskazany przez uczelniany organ Samorządu Doktorantów;
5) inne osoby wskazane przez Rektora.
4. UZJK zajmuje się w szczególności realizacją założeń USZJK określonych w § 2, opracowaniem procedur służących zapewnieniu jakości kształcenia, analizą działania wspomnianych procedur oraz przedstawia Rektorowi sprawozdania i propozycje działań doskonalących ten proces.
5. UZJK po zakończeniu roku akademickiego przekazuje Prorektorowi ds. Dydaktyki sprawozdanie z działania USZJK na Uczelni. Sprawozdanie powinno zawierać zestawienie ustalonych przez UZJK procedur oraz wniosków z ich stosowania na Wydziałach, wnioski z przeprowadzanych hospitacji zajęć oraz zbiorcze zestawienie wyników ankiet SONA i oceny kursów / studiów podyplomowych.
 
§ 4
1. Za realizację procedur USZJK na poszczególnych wydziałach odpowiadają dziekani.
2. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu wydziału, dziekani powołują Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia, zwane dalej WZJK, wyznaczając pracownika odpowiedzialnego za obsługę administracyjną Zespołu.
3. W skład WZJK wchodzą:
1) Prodziekan ds. studenckich lub samodzielny pracownik nauki jako przewodniczący;
2) nauczyciele akademiccy w liczbie określonej przez dziekana - zapewniającej właściwą reprezentację głównych kierunków kształcenia;
3) dwóch studentów wskazanych przez wydziałowy organ Samorządu Studenckiego;
4) jeden doktorant wskazany przez wydziałowy organ Samorządu Doktorantów;
5) inne osoby wskazane przez dziekana.
4. Do zadań WZJK w szczególności należy:
1) wdrażanie na wydziale opracowanych przez UZJK procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia;
2) analizowanie i publikowanie wyników oceny jakości kształcenia; w tym sporządzonych przez zewnętrzne instytucje akredytujące;
3) sporządzanie sprawozdań z wyników studenckiej ankiety oceny nauczyciela akademickiego;
4) przedstawianie dziekanowi propozycji działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia na wydziale;
5) przedstawianie UZJK i Dziekanowi corocznych sprawozdań z efektów działania systemu zarządzania jakością kształcenia na wydziale.
5. WZJK po zakończeniu roku akademickiego przekazuje Dziekanowi sprawozdanie z działania USZJK na Wydziale. Sprawozdanie powinno zawierać wnioski ze stosowania procedur i zaleceń UZJK, które mają wpływ na ustalanie i weryfikację zakładanych efektów kształcenia.
6. Dziekan, po zasięgnięciu opinii zespołu nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego, przedkłada Radzie Wydziału, przed uchwaleniem programów kształcenia na kolejny rok akademicki, ocenę efektów kształcenia.
 
  
Studencka Ankieta Oceny Nauczyciela Akademickiego

§ 5
1. W celu realizacji założeń USZJK wprowadza się ankietyzację studentów i doktorantów służącą pozyskaniu opinii o procesie dydaktycznym, która stanowi element samodoskonalenia nauczycieli akademickich, zwaną dalej SONA.
2. Wzór formularza ankiety stanowi załącznik nr 1.
3. SONA przeprowadzana jest w każdym roku akademickim, w semestrze zimowym i letnim na wszystkich wydziałach Uczelni.
4. Udział w ankiecie stanowi obowiązek studenta/doktoranta usankcjonowany w Regulaminie studiów.
5. SONA obejmuje wszystkich nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne.
6. Ocenę zajęć dydaktycznych metodą ankiet przeprowadza się na ostatnich zajęciach kończących cykl w danym semestrze.
7. Za przygotowanie formularzy odpowiedzialny jest adiunkt dydaktyczny.
8. Za rozdanie i zebranie formularzy oraz przekazanie ich Kierownikowi jednostki organizacyjnej (Katedry, Zakładu, Samodzielnej Pracowni etc.) odpowiedzialny jest wytypowany przedstawiciel Samorządu Studenckiego/Starosta Roku.
9. Za przekazanie do WZJK kompletu formularzy zawierających ocenę wszystkich nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej jednostce organizacyjnej odpowiedzialny jest Kierownik Katedry, Zakładu, Samodzielnej Pracowni etc.
10. Za sporządzenie i przekazanie do UZJK sprawozdania z wyników ankiety odpowiedzialny jest WZJK, właściwy dla studentów/doktorantów oceniających nauczyciela akademickiego.
11. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) imię i nazwisko nauczyciela akademickiego;
2) tytuł zawodowy/naukowy i stanowisko zatrudnienia;
3) wykaz prowadzonych przedmiotów wraz z punktacją oceniającą;
4) ocenę końcową stanowiącą średnią arytmetyczną ocen poszczególnych przedmiotów (ocena przedmiotu to średnia ocen ze wszystkich wypełnionych przez studentów/doktorantów ankiet oceniających przedmiot prowadzony przez danego nauczyciela).
12. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 2.
13. Za przechowywanie i archiwizację ankiet stanowiących podstawę sporządzenia przez WZJK sprawozdania odpowiedzialny jest pracownik obsługi administracyjnej WZJK.
 
System oceny kursów i studiów podyplomowych

§ 6
1. W celu realizacji założeń USZJK wprowadza się ankiety oceniające kursy i studia podyplomowe służące pozyskaniu opinii o usługach edukacyjnych.
2. Wzór formularza ankiety stanowi załącznik nr 3.
3. Ocenę usług edukacyjnych metodą ankiet przeprowadza się na ostatnich zajęciach kończących kurs lub studia podyplomowe.
4. Za przekazanie do Dziekanatu kompletu formularzy zawierających ocenę odpowiedzialny jest Koordynator kursu oraz Kierownik studiów podyplomowych.
5. Za sporządzenie i przekazanie do UZJK sprawozdania z wyników ankiety odpowiedzialny jest WZJK, właściwy dla Wydziału prowadzącego kursy i studia podyplomowe.
6. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) tytuł kursu/studiów podyplomowych;
2) termin;
3) ilość uczestników;
4) ocenę końcową kursu/studiów podyplomowych.
7. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 4.
8. Za przechowywanie i archiwizację ankiet stanowiących podstawę sporządzenia przez WZJK sprawozdania odpowiedzialny jest pracownik obsługi administracyjnej WZJK.
 
Hospitacja zajęć

§ 7
1. W celu realizacji założeń USZJK wprowadza się system hospitacji zajęć dydaktycznych, mający na celu dążenie do systematycznej poprawy jakości kształcenia.
2. Hospitacjom podlegają wszystkie zajęcia dydaktyczne: wykłady, seminaria, ćwiczenia laboratoryjne, zajęcia praktyczne etc.
3. Hospitacje przeprowadzają przedstawiciele UZJK, tzw. zespoły wizytujące, według ustalonego harmonogramu.
4. Zespół wizytujący przeprowadzający hospitację powinien składać się z trzech osób.
5. Hospitacje przeprowadzane są bez wcześniejszego uprzedzenia o terminie, na zaplanowanych zajęciach dydaktycznych w celu weryfikacji zgodności z programem kształcenia i sylabusem przedmiotu oraz harmonogramem zajęć.
6. Podczas hospitacji ocenie podlegają:
1) konstrukcja prowadzonych zajęć;
2) przygotowanie prowadzącego;
3) trafność doboru metod nauczania do tematyki zajęć i wykorzystanie pomocy naukowych;
4) zgodność prowadzonych zajęć z programem nauczania danego przedmiotu;
5) komunikatywność i umiejętność nawiązania kontaktu ze studentami/doktorantami/ słuchaczami/uczestnikami kursów;
6) umiejętność aktywizacji i inspirowania studentów/doktorantów/słuchaczy/ uczestników kursów do własnych poszukiwań;
7) opracowanie treści przedmiotów;
8) określenie czy uzyskane na zajęciach: wiedza, umiejętności i kompetencje są użyteczne w praktyce zawodowej.
7. Zespół wizytujący dokumentuje przeprowadzoną wizytację poprzez sporządzenie protokołu załącznik nr 5.
8. Protokół hospitacji jest udostępniany nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu kontrolowane zajęcia, kierownikowi jednostki (Katedry, Zakładu etc.) oraz dziekanowi, którzy zobowiązani są do pisemnego ustosunkowania się do wyników hospitacji w terminie 7 dni od otrzymania protokołu.
 
Monitorowanie Kariery Zawodowej Absolwentów Uczelni

§ 8
1.  Za monitorowanie karier zawodowych absolwentów Uczelni, w tym opracowanie odpowiednich procedur i wzorów dokumentów oraz przekazywanie wniosków do UZJK odpowiedzialne jest Biuro Karier.
2Szczegółowa procedurę monitorowania karier zawodowych absolwentów Uczelni określa zarządzenie JM Rektora.
 
§ 9
Uchwała wchodzi w życie od roku akademickiego 2012/2013.

schemat
załącznik nr 1
załącznik nr 2
załącznik nr 3
załącznik nr 4
załącznik nr 5
 
 
Za Senat