Uchwała Nr 1155
Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 28 maja 2012 r.
 
w sprawie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzajów zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiaru zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk, zasad obliczania godzin dydaktycznych i liczebności grup studenckich, oraz zasad powierzania i rozliczania zajęć w godzinach ponadwymiarowych na rok akademicki 2012/2013
 
Na podstawie art. 62 ust. 1, 130 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 05 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. 2011.243.1447) oraz § 72 Statutu Akademii Medycznej (tekst jednolity, Zarządzenie JM Rektora nr 3/XVR/2012 z dnia 11 stycznia 2012 r.) Senat Akademii Medycznej we Wrocławiu uchwala co następuje:
 
 
Rozdział I Zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich
 
§ 1
1. Czas pracy nauczyciela akademickiego jest określany zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych.
2. Czas pracy nauczyciela akademickiego uczestniczącego w sprawowaniu opieki zdrowotnej, poprzez wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, jest określony ponadto zakresem jego obowiązków związanych z zapewnieniem ciągłej opieki nad pacjentami szpitali klinicznych lub oddziałów innych zakładów opieki zdrowotnej.
3. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego ustala kierownik jednostki organizacyjnej określonej w statucie.
 
Rozdział II Rodzaje zajęć objętych zakresem obowiązków nauczycieli akademickich
 
§ 2
Zakresem obowiązków nauczycieli akademickich objęte jest:
1. Prowadzenie zajęć dydaktycznych ujętych w planach studiów dla poszczególnych kierunków, form
i poziomów studiów, według harmonogramu zajęć:
a)  wykłady,
b)  ćwiczenia - w tym laboratoryjne, przedkliniczne i kliniczne (zabiegowe i niezabiegowe) w podmiotach leczniczych,
c)  seminaria,
d)  zajęcia praktyczne (w tym w podmiotach leczniczych oraz pracowniach umiejętności pielęgniarskich i położniczych),
e)  lektoraty,
f)   zajęcia sportowe, w tym sekcje sportowe,
g)  zajęcia fakultatywne (minimalna liczba studentów wymagana do prowadzenia fakultetu - 18 osób).
2.  Prowadzenie innych zajęć rozliczanych w ramach pensum:
a) obrona prac licencjackich i magisterskich – 0,4 h/studenta,
b) egzamin dyplomowy (licencjacki na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo) na Wydziale Nauk
o Zdrowiu (teoretyczny i praktyczny) – 0,6 h/studenta,
c) prowadzenie uczestników studiów III stopnia (doktoranckich) – 15 h/osobę/semestr (do momentu ustanowienia promotora),
d) seminaria dyplomowe (licencjackie) na Wydziale Nauk o Zdrowiu – 15h/grupę,
e) seminaria dyplomowe ( magisterskie) na Wydziale Farmaceutycznym i Wydziale Nauk o Zdrowiu – 30h/grupę
f)  ćwiczenia specjalistyczne z metodologią badań – Wydział Farmaceutyczny - 30 h/magistranta,
g) opieka nad Kołem Naukowym – 10 h, (na podstawie udokumentowanych osiągnięć, np. udział w Konferencji),
h) opieka nad ITS – 10h/os,
i)  zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – według zatwierdzonego planu.
 
Rozdział III Roczny wymiar zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk (pensum dydaktyczne)

§ 3
1. Nauczycielom akademickim ustala się następujący wymiar pensum:
a) pracownicy naukowo – dydaktyczni (profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor wizytujący) – 210 h,
b) pracownicy naukowo – dydaktyczni (adiunkt, asystent) – 240 h,
c) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku starszego wykładowcy lub wykładowcy – 360 h,
d) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku lektora i instruktora lub równorzędnych – 540 h.
2. Uczestnikom studiów doktoranckich ustala się roczny wymiar praktyk zawodowych, związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych lub uczestnictwem w ich prowadzeniu:
a) I rok – 20 h (prowadzenie zajęć dydaktycznych lub uczestnictwo w ich prowadzeniu),
b) od II roku – 80 h (prowadzenie zajęć).
 
§ 4
1. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy może uzyskać obniżenie wymiaru pensum z tytułu pełnienia ważnych funkcji/zadań lub realizowania projektów badawczych lub innych zadań przewidzianych w statucie.
2. Zmniejszony wymiar pensum:
1) rektor – 105 h,
2) prorektorzy, dziekani – 130 h,
3) prodziekani – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 140 h,
4) prodziekani – pracownicy dydaktyczni – 290 h,
5) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – pracownicy naukowo-dydaktyczni -  200 h,
6) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – pracownicy dydaktyczni - 320 h,
7) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 200 h,
8) opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy dydaktyczni – 320 h,
9) kierownicy projektów badawczych – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 200 h,
10) kierownicy projektów badawczych – pracownicy dydaktyczni – 320 h.
3. Zgodę na obniżenie pensum rektora wyraża Senat.
4. Zgodę na obniżenie pensum do wysokości określonej w pkt 2 wyraża Rektor, na umotywowany wniosek zainteresowanego złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki, przed rozpoczęciem roku akademickiego.
5. Zgodę na obniżenie pensum osób pełniących inne niż wymienione w pkt 2 ważne funkcje w Uczelni, wyraża rektor na udokumentowany wniosek nauczyciela akademickiego, złożony za pośrednictwem Prorektora ds. Dydaktyki przed rozpoczęciem roku akademickiego. Wyrażając zgodę rektor ustala wysokość obniżonego pensum.
6. Nauczyciel akademicki może korzystać z obniżenia pensum tylko z jednego tytułu.
7. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe naliczane jest po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 3 pkt 1.
 
Rozdział IV Zasady obliczania godzin dydaktycznych
 
§ 5
Przez godzinę dydaktyczną rozumie się 45 min. zajęć dydaktycznych.
 
§ 6
1. Dziekanat dzieli studentów przy zapisie na rok (z uwzględnieniem przynależności do grupy językowej) na grupy liczące 6 osób.
2. W przypadku, gdy całkowita liczba studentów na roku jest niepodzielna przez 6, pozostałych studentów należy rozdzielić pomiędzy grupy 6 osobowe.
 
        § 7
1. Podstawową jednostką rozliczeniową jest grupa ćwiczeniowa stanowiąca wielokrotność grupy 6 osobowej.
2. Podziału na grupy ćwiczeniowe dokonuje opiekun roku uwzględniając rodzaj prowadzonych zajęć.
3. Ze względu na specyfikę zajęć ustala się następujący podział na grupy ćwiczeniowe:
a) wykłady – całość studentów danego roku i kierunku studiów,
b) ćwiczenia/zajęcia, w tym zajęcia przedkliniczne dla stomatologii – 12-18 osób,
c) ćwiczenia kliniczne  – 6 osób,
d) lektoraty – 24 osoby,
e) seminaria – 24 – 36 osób, z zastrzeżeniem ppkt. f i g,
f)  seminarium dyplomowe (licencjackie)– grupę studencką tworzą wszyscy studenci danego roku i kierunku piszący pracę dyplomową pod kierunkiem określonego nauczyciela akademickiego – minimum 8 osób,
g) seminarium dyplomowe (magisterskie) – grupę studencką tworzą wszyscy studenci danego roku i kierunku piszący pracę dyplomową pod kierunkiem określonego nauczyciela akademickiego – minimum 5 osób,
h) ćwiczenia w pracowniach umiejętności praktycznych – 12 osób (Wydział Nauk o Zdrowiu),
i) zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe – 6 – 12 osób,
j) zajęcia sportowe (w tym sekcje sportowe) – 24 osoby,
k) zajęcia na basenie – 12 osób.
3. W uzasadnionych przypadkach Prorektor ds. Dydaktyki, na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej (Katedry / Zakładu) zaopiniowany przez Dziekana może wyrazić zgodę na zwiększenie lub zmniejszenie liczebności grupy.
 
 
Rozdział V Zasady i tryb powierzania i rozliczania zajęć w godzinach ponadwymiarowych

§ 8
1. W przypadkach uzasadnionych koniecznością realizacji programu kształcenia nauczycielowi akademickiemu może zostać powierzone prowadzenie zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych do wysokości nieprzekraczającej 1/4 wymiaru pensum ustalonego przez senat w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych i do 1/2 wymiaru pensum w przypadku pracowników dydaktycznych. Powierzenie zajęć w tej wysokości nie wymaga zgody nauczyciela akademickiego.
2. Powierzenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, których wysokość przekracza limit ustalony w pkt 1, wymaga pisemnej zgody nauczyciela akademickiego.
3. Decyzję o powierzeniu prowadzenia zajęć w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w pkt 1 i 2, podejmuje Prorektor ds. Dydaktyki na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
4. Wniosek, o którym mowa w pkt 3 powinien uzyskać akceptację właściwego dziekana.
5. Wniosek, o którym mowa w pkt 3 należy złożyć co najmniej na miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia prowadzenia zajęć w wymiarze przekraczającym podstawowy wymiar pensum.
6. W uzasadnionych przypadkach, na umotywowany wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na zmianę terminu złożenia wniosku.
 
§ 9
1. Uczestnikom studiów doktoranckich realizującym roczny wymiar praktyk zawodowych, związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych można zlecić prowadzenie zajęć w godzinach przekraczających wymiar ustalony w § 3 pkt. 2 poprzez zawarcie umowy cywilnoprawnej.
2. Stawkę wynagrodzenia określa odrębne Zarządzenie JM Rektora Akademii Medycznej.
 
§ 10
1. Udział procentowy zajęć dla studentów poszczególnych form studiów w ogólnej liczbie zrealizowanych godzin dydaktycznych stosuje się także do godzin ponadwymiarowych.
2. Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową określa odrębne zarządzenie rektora w sprawie wynagradzania pracowników.
3. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wynikające z realizacji zajęć dla studentów studiów niestacjonarnych prowadzonych w systemie sobotnio niedzielnym jest wypłacane według stawki 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową, o którym mowa w pkt. 2.
 
Rozdział VI Przepisy końcowe
§ 11
Szczegółowe zasady dotyczące kwestii powierzania oraz rozliczania działalności dydaktycznej reguluje Zarządzenie Rektora.
 
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
Za Senat