ARCHIWALNA
Uchwała Nr 1541
Senatu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 27 maja 2015 r.
w sprawie wprowadzenia zmian w statucie Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
Na podstawie art. 59 w związku z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2012, poz. 572 z późn. zm.), Senat Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu uchwala, co następuje:
§ 1
W statucie Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu z dnia 17 września 2012 roku (tekst jednolity przyjęty uchwałą nr 1324 Senatu Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu z dnia 25 września 2013 r., zmieniony zarządzeniem 21/XV R/2014, zarządzeniem 37/XV R/2014, zarządzeniem 24/XV R/2015, zmieniony uchwałą nr 1530 Senatu Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2015 r.), wprowadza się następujące zmiany:
1) trzeci akapit preambuły otrzymuje brzmienie:
„Uniwersytet Medyczny imienia Piastów Śląskich we Wrocławiu jest wspólnym dobrem kadry naukowej i nauczającej, młodzieży akademickiej i innych pracowników uczelni, którzy tworzą samorządną wspólnotę akademicką. Wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej są równi wobec prawa.”;
2) § 1 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.2012.572 t.j. ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, oraz innych przepisów dotyczących szkół wyższych i uczelni medycznych oraz niniejszego statutu.”;
3) § 7 ust. 1 pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki,”;
4) § 13 ust. 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:
„1. Wydziały, ogólnouczelniane jednostki organizacyjne oraz jednostki zamiejscowe, tworzy, przekształca i likwiduje rektor w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii senatu.
2. Jednostki organizacyjne wydziału tworzy, przekształca i likwiduje rektor w drodze zarządzenia, na wniosek dziekana, po uzyskaniu opinii właściwej rady wydziału.”;
5) § 13 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie:
„5. W uchwałach rady wydziału oraz zarządzeniach rektora, o których mowa w ust. 1-4 ,należy określić cel i zakres działalności tworzonej lub przekształcanej jednostki, źródło jej finansowania oraz potrzeby kadrowe, a w przypadku przekształcenia lub likwidacji jednostki należy uregulować sprawy majątkowe i pracownicze jednostki.”;
6) § 16 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Kierowników ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 4, oraz innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 5, powołuje na okres sześciu lat oraz odwołuje rektor po uzyskaniu opinii senatu.
2. Na stanowisko kierownika ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej przeprowadza się postępowanie konkursowe zgodnie z regulaminem konkursu uchwalanym przez senat, z zastrzeżeniem § 29 ust. 2.”;
7) § 17 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 17. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 12, odpowiada za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego jednostce.”;
8) § 29 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Bibliotekę uczelnianą tworzą Biblioteka Główna i biblioteki innych jednostek organizacyjnych, zwanych dalej bibliotekami specjalistycznymi, stanowiąc jednolity system biblioteczno-informacyjny uczelni.”;
9) § 31 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 31. Uczelnia może prowadzić własną działalność wydawniczą.”
10) § 32 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Uczelnia realizuje zadania dydaktyczne i badawcze w podmiotach leczniczych na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej (Dz. U. 2013.217 t.j. ze zm.) i zawartej na jej podstawie umowy o udostępnienie jednostki organizacyjnej na realizację zajęć dydaktycznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, zawartej zgodnie z przepisami ustawy o działalności leczniczej.”;
11) § 33 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Uczelnianymi podmiotami leczniczymi są w szczególności szpitale kliniczne niebędące w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2013.217 t.j. ze zm.) przedsiębiorcami i działające jako samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Dolnośląskiego oraz rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.”;
12) § 35 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. W uczelnianym podmiocie leczniczym funkcję lekarza kierującego oddziałem pełni wyłoniony w postępowaniu konkursowym kierownik kliniki.”;
13) § 37 ust. 3 pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2) wydziałowe kolegia elektorów, które tworzą wszyscy członkowie danych rad wydziałów, w odniesieniu do wyboru dziekana i prodziekanów.”;
14) § 39 ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„4. W organach kolegialnych i innych zespołach powoływanych na mocy statutu uczelni, przedstawicielem związków zawodowych mogą być członkowie związków zawodowych działających w uczelni, po jednym z każdego związku.”;
15) § 46 ust. 1 pkt 14 i 15 otrzymują następujące brzmienie:
„14) wyrażanie zgody na utworzenie przez rektora jednoosobowej spółki kapitałowej w celu komercjalizacji pośredniej w rozumieniu ustawy (spółka celowa),
15) wyrażanie zgody na przystąpienie uczelni do spółki oraz utworzenie spółki, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.),”;
16) § 50 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Rektor jest członkiem Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, członkiem Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych oraz członkiem Kolegium Rektorów Uczelni Wrocławia, Opola.”;
17) § 51 ust. 2 pkt 8 otrzymuje następujące brzmienie:
„8) tworzenie za zgodą senatu spółki celowej w celu dokonania komercjalizacji pośredniej w rozumieniu ustawy.”;
18) § 51 ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„4. W przypadku wygaśnięcia mandatu, odwołania, zawieszenia lub zaistnienia innej długotrwałej przyczyny uniemożliwiającej pełnienie funkcji jednocześnie przez rektora i prorektora ds. nauki, członek senatu najstarszy wiekiem spośród nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego (członek senatu-senior) zwołuje w terminie 7 dni posiedzenie senatu, na którym spośród prorektorów wybiera się pełniącego obowiązki rektora. Jeżeli wybór osoby pełniącej obowiązki rektora spośród prorektorów jest niemożliwy, wyboru osoby pełniącej obowiązki dokonuje się spośród dziekanów uczelni.”;
19) § 54 ust. 2 pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3) nauczyciele akademiccy posiadający tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego zatrudnieni na wydziale,”;
20) § 57 ust. 1 pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2) uchwalanie, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat, programów studiów, w tym planów studiów,”;
21) § 57 ust. 1 pkt 7 otrzymuje następujące brzmienie:
„7) opiniowanie wniosków dotyczących:
a) powoływania kierowników jednostek wchodzących w skład wydziału,
b) nadawania tytułu naukowego profesora,
c) mianowania nauczycieli akademickich,”;
22) § 58 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Rada wydziału powołuje stałe i doraźne komisje rady wydziału spośród pracowników wydziału.”;
23) w § 58 po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W celu koordynacji wspólnych zadań realizowanych przez rady wydziałów mogą być powoływane komisje międzywydziałowe. Członków komisji międzywydziałowej powołuje się na podstawie uchwał rad wydziałów”;
24) w § 93 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, profesora wizytującego, adiunkta i starszego wykładowcy w jednostce organizacyjnej o charakterze klinicznym jest posiadanie specjalizacji w dziedzinie podstawowej.”;
25) § 117 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Oceny nauczyciela akademickiego zatrudnionego w ogólnouczelnianych jednostkach organizacyjnych dokonuje Międzywydziałowa Komisja ds. Oceny Nauczycieli Akademickich.”;
26) § 123 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 123. Jeżeli nauczyciel akademicki nie podejmuje czynności wynikających z obowiązku oceny okresowej, odpowiednia komisja dokonuje oceny na podstawie opinii bezpośredniego przełożonego, dorobku naukowego uzyskanego z biblioteki uczelnianej oraz oceny studentów lub uczestników studiów doktoranckich.”;
27) § 124 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 124. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach wymienionych w art. 113 w związku z art. 108 ustawy i art. 264 ust. 7 ustawy podlegają ocenie jak nauczyciele akademiccy.”;
28) § 126 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Nauczyciel akademicki, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora, może, nie częściej niż raz na siedem lat zatrudnienia w uczelni, otrzymać płatny urlop naukowy w wymiarze nieprzekraczającym roku, w celu przeprowadzenia badań poza uczelnią.”;
29) § 126 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Urlopu, o którym mowa w ust. 1, w wymiarze jednorazowo powyżej jednego miesiąca, udziela prorektor do spraw nauki na umotywowany wniosek nauczyciela akademickiego, zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego oraz radę wydziału, a w przypadku jednostek organizacyjnych ogólnouczelnianych przez senat.”;
30) § 128 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 128. 1. Nauczyciel akademicki ma prawo do płatnego urlopu dla poratowania zdrowia na zasadach określonych w art. 134 ust. 5a–5l ustawy.
2. Na podstawie wniosku nauczyciela akademickiego o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia Rektor wydaje skierowanie na badania lekarskie. Nauczyciel akademicki ma obowiązek zgłoszenia się na w/w badania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania skierowania.”;
31) uchyla się § 129;
32) § 130 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 130. Urlopy, o których mowa w § 126-§ 128 mogą być udzielone jeżeli zainteresowany pracownik wykaże dokumentami lub innymi dowodami cel i potrzebę takiego urlopu.”;
33) § 131 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Wnioski o przyznanie nagród, o których mowa w ust. 1 składają pracownicy uczelni za pośrednictwem kierownika jednostki organizacyjnej do dziekanów.”;
34) § 131 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie:
„5. Szczegółowe zasady przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 uchwala senat w odrębnym regulaminie przyznawania nagród na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu.”;
35) § 132 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 132. 1. Zatrudnienie pracownika niebędącego nauczycielem akademickim następuje na podstawie umowy o pracę.
2. Umowę o pracę, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony, zawiera Rektor.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony, określa zakres jego obowiązków oraz podległość służbową.”;
36) § 134 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 134. Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie uchybiające obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczyciela akademickiego.”;
37) § 135 ust. 2 pkt 6 otrzymuje następujące brzmienie:
„6) 1 osoba reprezentująca ogólnouczelniane jednostki organizacyjne,”;
38) w § 135 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Obsługę prawną komisji dyscyplinarnej zapewnia prawnik wskazany przez rektora.”;
39) § 136 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Przedstawicieli, o których mowa w § 135 ust. 2 pkt 7 wybiera spośród swoich członków odpowiednio samorząd studencki i samorząd doktorantów.”
40) § 138 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 138. 1. Przyjęcie mandatu członka komisji jest obowiązkiem nauczyciela akademickiego, studenta i doktoranta.
2. Funkcji członka komisji dyscyplinarnej nie można łączyć z funkcją rzecznika dyscyplinarnego, rektora, prorektora, dziekana, prodziekana oraz członka Komisji Etyki, o której mowa w §144.”;
41) § 142 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 142. Skład orzekający wydaje orzeczenie zwykłą większością głosów, przebieg narady i głosowanie są tajne. W głosowaniu nie można wstrzymać się od głosu.”;
42) § 143 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 143. Do zadań komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich należy:
1) przeprowadzanie na wniosek rzecznika dyscyplinarnego, postępowania dyscyplinarnego,
2) wydanie orzeczenia wraz z uzasadnieniem o ukaraniu, o umorzeniu postępowania dyscyplinarnego lub uniewinniającego, po przeprowadzeniu rozprawy,
3) rozpatrzenie i wydanie orzeczenia w sprawie odwołania nauczyciela akademickiego ukaranego przez rektora karą upomnienia.
4) Obsługę prawną rzecznika dyscyplinarnego zapewnia prawnik wskazany przez rektora.”;
43) § 144 ust. 2 pkt 6 otrzymuje następujące brzmienie:
„6) 1 osoba reprezentująca ogólnouczelniane jednostki organizacyjne,”;
44) § 148 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 148. Uczelnia może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne na zasadach określonych w ustawie i regulaminie studiów.”;
45) § 155 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Student może studiować według indywidualnego programu studiów, w tym planu studiów, na zasadach określonych w regulaminie studiów.”
46) po § 156 dodaje się § 156a w brzmieniu:
„§ 156a. 1. Na wniosek studenta ostatniego roku studiów drugiego stopnia lub studiów jednolitych magisterskich zaopiniowany pozytywnie przez kierownika jednostki organizacyjnej, rektor może wyrazić zgodę na odbywanie stażu przygotowującego do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego.
2. Student, o którym mowa w ust. 1uczestniczy w pracach naukowo-dydaktycznych jednostki organizacyjnej pod opieką nauczyciela akademickiego posiadającego stopień naukowy.
3. Na wniosek rektora w uczelni może być utworzony z jej środków własnych fundusz stypendialny, z którego mogą być wypłacane stypendia studentom, o których mowa w niniejszym paragrafie. Zasady przyznawania stypendium określone zostały w załączniku nr 10 do niniejszego statutu.”;
47) § 161 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 161. 1. Warunki i tryb rekrutacji na studia doktoranckie określa senat Uczelni.
2. Osoba wyróżniona medalem im. Ludwika Hirszfelda ma prawo podjęcia studiów doktoranckich w wybranej jednostce organizacyjnej bez konieczności uczestniczenia w postępowaniu rekrutacyjnym.
3. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do rektora w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.”;
48) § 173 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Kanclerza powołuje i odwołuje rektor po zasięgnięciu opinii senatu.”;
49) § 177 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 177. Kanclerz, w zakresie wynikającym z pełnomocnictwa udzielonego przez rektora, jest uprawniony do przyznawania pracownikom uczelni nagród i wyróżnień oraz wymierzania kar za naruszenie porządku i dyscypliny pracy, z wyjątkiem nauczycieli akademickich i pracowników naukowo-technicznych.”;
50) uchyla się § 191 ust 4;
51) w załączniku nr 7 § 14 ust. 3 pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2) kierownicy jednostek organizacyjnych ogólnouczelnianych składają wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2 do właściwego prorektora,”;
52) w załączniku nr 8 § 1 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Konkurs – po uzyskaniu zgody rektora – ogłasza dziekan (w przypadku stanowiska w jednostce organizacyjnej ogólnouczelnianej – prorektor ds. dydaktyki).”;
53) w załączniku nr 8 § 2 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Komisję konkursową powołuje rada wydziału na wniosek dziekana, a w przypadku jednostek organizacyjnych ogólnouczelnianych – prorektor ds. dydaktyki.”;
54) w załączniku nr 8 § 2 ust. 3 pkt 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1) dziekan lub prodziekan, a w przypadku jednostek organizacyjnych ogólnouczelnianych prorektor ds. dydaktyki, jako przewodniczący,”;
55) uchyla się załącznik nr 9
56) dodaje się załącznik nr 10 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Do spraw wszczętych, a nie zakończonych w zakresie dotyczącym spraw pracowniczych (w szczególności naboru, wymogów w tym zakresie) stosuje się przepisy Statutu w brzmieniu sprzed niniejszej zmiany, z wyjątkiem przypadków, gdy zmiany spowodowane zostały nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
załącznik
Za Senat