ARCHIWALNA

Uchwała nr 1549        
Senatu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 24 czerwca 2015 r.

 
w sprawie wprowadzenia zmian w statucie Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
 
Na podstawie art. 59 w związku z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2012, poz. 572 z późn. zm.), Senat Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu uchwala, co następuje:
 

§ 1

W statucie Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu z dnia 17 września 2012 roku (tekst jednolity przyjęty uchwałą nr 1324 Senatu Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu z dnia 25 września 2013 r., ze zm.), wprowadza się następujące zmiany:
1)        § 15 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Kierowników jednostek organizacyjnych wydziałów, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, powołuje rektor na okres sześciu lat, na wniosek dziekana lub w przypadku braku wniosku z własnej inicjatywy, po uzyskaniu opinii właściwej rady wydziału, z zastrzeżeniem ust. 2.”;
2)        § 15 po ust.5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W uzasadnionych przypadkach kierowników jednostek organizacyjnych wydziałów, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, odwołuje rektor, na wniosek dziekana lub z własnej inicjatywy, po uzyskaniu opinii właściwej rady wydziału i senatu.”;
3)        § 24 ust. 5 następujące otrzymuje brzmienie:
„5. Kierownikiem katedry może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego oraz  co najmniej jedną specjalizację odpowiadającą profilowi katedry, zgodnie z przepisami o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, zatrudniona w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy.”;
4)        § 33 ust. 2 zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Organizację i zakres działania szpitala klinicznego, o którym mowa w ust. 2, określa jego statut nadany w drodze uchwały senatu.”;
5)        § 94˗96 otrzymują następujące brzmienie:
„§ 94. 1. Na stanowisku asystenta może zostać zatrudniona osoba, która posiada co najmniej tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny. Zatrudnienie na stanowisku asystenta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora następuje na podstawie umowy o pracę na czas określony nie dłuższy niż 8 lat.
2. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, zawiesza się na:
   1) czas trwania urlopu dla poratowania zdrowia,
   2) czas trwania urlopu bezpłatnego uzyskanego w związku z zatrudnieniem poza uczelnią w celu nabycia umiejętności praktycznych przydatnych do wykonywania obowiązków pracowników naukowo-dydaktycznych, nie dłużej jednak niż rok,
3) czas trwania służby wojskowej lub służby zastępczej.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, umowa o pracę zostaje przedłużona o czas trwania zawieszenia biegu terminu, z zastrzeżeniem przepisów ustawy regulujących okres zatrudnienia na stanowisku asystenta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora.
4. Okres zatrudnienia na stanowisku asystenta osoby posiadającej stopień naukowy doktora ustala Rektor na wniosek kandydata zaopiniowany przez kierownika jednostki oraz właściwego dziekana, a w przypadku jednostek ogólnouczelnianych Prorektora ds. Dydaktyki.
§ 95. 1. Na stanowisku adiunkta może zostać zatrudniona osoba, która posiada co najmniej stopień naukowy doktora, a w jednostkach klinicznych także specjalizację w dziedzinie podstawowej oraz dorobek naukowy określony systemem punktowym ustalonym przez senat. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego następuje na podstawie umowy o pracę na czas określony nie dłuższy niż 8 lat.
2. Ponowny stosunek pracy na stanowisku adiunkta, z zastrzeżeniem maksymalnego okresu zatrudnienia wynikającego z ustawy, z osobą, o której mowa w ust. 1, może zostać nawiązany na okres nie dłuższy niż dwa lata, a w przypadku jeżeli przed upływem okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1 został złożony wniosek o wszczęciu postępowania habilitacyjnego, ponowny stosunek pracy na stanowisku adiunkta może zostać nawiązany na okres nie dłuższy niż cztery lata.
3. Do okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1 stosuje się odpowiednio postanowienia § 94 ust. 2–4.
4. Okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby posiadającej stopień naukowy doktora habilitowanego ustala Rektor na wniosek kandydata zaopiniowany przez kierownika jednostki oraz właściwego dziekana, a w przypadku jednostek ogólnouczelnianych Prorektora ds. Dydaktyki.
§ 96. 1. Na stanowisku profesora nadzwyczajnego może zostać zatrudniona osoba, która posiada co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego oraz dorobek naukowy spełniający kryteria ustalone przez senat.
2. Zatrudnienie na tym stanowisku, osoby posiadającej stopień naukowy doktora habilitowanego, następuje na podstawie umowy o pracę na czas określony nie dłuższy niż cztery lata.
3. Ponowny stosunek pracy na stanowisku profesora nadzwyczajnego z osobą, o której mowa w ust. 1, może zostać nawiązany jednorazowo na następny okres nie dłuższy niż cztery lata.
4. Stosunek pracy osoby zatrudnionej na stanowisku profesora nadzwyczajnego zostaje przekształcony w stosunek pracy na podstawie mianowania na czas nieokreślony od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskał tytuł naukowy. Warunek zawarty w § 98 ust. 2 stosuje się odpowiednio.";
6)        uchyla się § 97;
7)        § 98 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Warunkiem zawarcia z nauczycielem akademickim stosunku pracy na podstawie mianowania jest złożenie na piśmie oświadczenia, że uczelnia jest dla niego podstawowym miejscem pracy w rozumieniu ustawy.”;
8)        § 100 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 100. 1. Na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub wizytującego może zostać zatrudniona osoba posiadająca stopień naukowy doktora pod warunkiem spełniania wymagań określonych w art. 115 Ustawy.
2. Znaczne i twórcze osiągnięcia kandydata w pracy dydaktycznej, naukowej i zawodowej potwierdza Rada Wydziału, a w przypadku jednostek ogólnouczelnianych senat.”;
9)        uchyla się § 101;
10)    § 102 otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 102. 1. Na stanowisku starszego wykładowcy można zatrudnić osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)   posiada staż pracy na stanowisku adiunkta lub wykładowcy lub pracownika naukowo-technicznego, nie krótszy niż 5 lat,
2)   posiada co najmniej stopień naukowy doktora, z wyjątkiem osób zatrudnionych w ogólnouczelnianych jednostkach organizacyjnych, 
3)   wyróżniła się w pracy dydaktycznej.
2. Zatrudnienie na stanowisku starszego wykładowcy następuje na podstawie umowy o pracę na czas określony nie dłuższy niż osiem lat.
3. Ponowny stosunek pracy, o którym mowa w ust. 2, może zostać nawiązany na kolejne okresy nie dłuższe niż osiem lat, po uzyskaniu pozytywnej oceny za poprzedni okres zatrudnienia.”;
11)    § 103 ust. 1 pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2) w przypadku jednostek ogólnouczelnianych – posiada co najmniej pięcioletni staż pracy dydaktycznej w uczelni wyższej.”;
12)    § 103 ust.  3 otrzymuje następujące brzmienie:
3. Ponowny stosunek pracy może zostać zawarty na kolejny okres ośmioletni.”;
13)    po § 105 dodaje się § 105a w brzmieniu:
„§ 105a. 1. Na stanowiskach dyplomowanych bibliotekarzy oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, o których mowa w § 91 ust. 3,  mogą być zatrudnione osoby, które posiadają:
1) tytuł zawodowy magistra lub stopień naukowy z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej lub stopień naukowy z innych nauk w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami badawczymi biblioteki uczelnianej,
2) przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe,
3) udokumentowany dorobek naukowy, organizacyjny i dydaktyczny,
4) udokumentowaną zgodnie z wymogami uczelni znajomość języka obcego.
2. Rektor w drodze zarządzenia określi:
1) szczegółowe wymagania i kwalifikacje zawodowe, jakie musi spełniać kandydat na stanowiska, o których mowa w § 91 ust. 3,
2) organ właściwy do stwierdzenia spełnienia wymagań i kwalifikacji zawodowych kandydatów,
3) tryb postępowania w sprawach stwierdzania spełnienia wymagań i kwalifikacji zawodowych kandydatów.”;
14)    § 106 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„3. Konkurs, po uzyskaniu zgody rektora, ogłasza dziekan (w przypadku stanowiska w jednostce organizacyjnej ogólnouczelnianej – prorektor do spraw dydaktyki).”;
15)    § 108 otrzymuje następujące brzmienie:
„1. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim zatrudnionym na podstawie umowy o pracę rozwiązuje się lub wygasa na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, z tym, że rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem następuje z końcem semestru.
2. Stosunek  pracy z mianowanym nauczycielem akademickim może być rozwiązany z innych niż wymienione w ustawie ważnych przyczyn, po uzyskaniu opinii rady wydziału, a w przypadku nauczyciela akademickiego zatrudnionego w jednostce organizacyjnej ogólnouczelnianej −
uzyskaniu opinii senatu.”;
16)    w załączniku nr 4 § 4 i 5  otrzymują następujące brzmienie:
„§ 4. 1. W Uczelni działa rada biblioteczna, która jest organem opiniodawczym rektora.
2. Przewodniczącym rady bibliotecznej jest prorektor ds. nauki.
3. W skład rady bibliotecznej wchodzą:
1) po jednym przedstawicielu z każdego wydziału, wybranym spośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień naukowy doktora,
2) dyrektor biblioteki uczelnianej,
3) zastępca dyrektora biblioteki uczelnianej,
4) dwóch przedstawicieli biblioteki uczelnianej wyłonionych w ramach wyborów,
5) jeden przedstawiciel studentów delegowany przez samorząd studencki,
6) jeden przedstawiciel uczestników studiów doktoranckich delegowany przez samorząd doktorantów.
4. Posiedzenia rady bibliotecznej są zwoływane w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku, na wniosek przewodniczącego.
5. Pierwsze posiedzenie rady bibliotecznej zwołuje prorektor ds. nauki nie później niż do 31 grudnia roku akademickiego, w którym rada biblioteczna rozpoczyna kadencję.
6. Rada biblioteczna przedstawia rektorowi wnioski i opinie dotyczące organizacji i funkcjonowania jednolitego systemu biblioteczno-informacyjnego Uczelni, a w szczególności:
1) projektu planu rzeczowo-finansowego biblioteki uczelnianej oraz sprawozdań z wykonania planu,
2) sprawozdań dyrektora biblioteki uczelnianej składanych rektorowi,
3) zasad gromadzenia zbiorów bibliotecznych,
4) kierunków działalności oraz rozwoju biblioteki uczelnianej,
5) kandydatów na stanowisko dyrektora i zastępcy dyrektora biblioteki uczelnianej.
§ 5. 1. Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Biblioteki Głównej są oddziały i filie.
2. Dyrektor Biblioteki Głównej może:
1)   tworzyć w obrębie oddziałów sekcje i pracownie,
2)   tworzyć samodzielne stanowiska specjalistów, komisje i zespoły,
3)   powołać z pracowników biblioteki uczelnianej zespoły robocze do realizacji wybranych zadań.
3. Strukturę organizacyjną Biblioteki Głównej tworzą:
1) Oddział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
a)   Samodzielne stanowisko koordynatora ds. formatów i kartotek,
b)   Samodzielne stanowisko koordynatora ds. wartości zbiorów,
2)   Oddział Udostępniania Zbiorów,
a)    Samodzielne stanowisko koordynatora ds. organizacji i kontroli księgozbiorów,
b)   Sekcja Magazynów Bibliotecznych,
c)    Sekcja Systemów Informatycznych i Digitalizacji,
3)   Oddział Informacji Naukowej i Bibliografii,
4)   Oddział Zbiorów Specjalnych,
5)   Sekretariat,
6)   Filia nr 1 (ul. Borowska),
7)   Filia nr 2 (ul. Krakowska)
4. Zakres zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych Biblioteki Głównej określa dyrektor Biblioteki Głównej we współpracy z kierownikami jej podstawowych jednostek organizacyjnych.
5. W jednostkach organizacyjnych, w których nie funkcjonują jednostki systemu biblioteczno-informacyjnego uczelni, mogą być tworzone księgozbiory depozytowe, złożone z dzieł wypożyczonych z Biblioteki Głównej na tzw. rewersy długoterminowe.”;
 

§ 2

Do spraw wszczętych, a nie zakończonych w zakresie dotyczącym spraw pracowniczych (w szczególności naboru, wymogów w tym zakresie) stosuje się przepisy Statutu w brzmieniu sprzed niniejszej zmiany, z wyjątkiem przypadków, gdy zmiany spowodowane zostały nowelizacją ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
  
 

Za Senat