Zarz.: 59/XIV R/2006
Zm.: 89/XIV R/2006
15/XIV R/2007
37/XIV R/2007
48/XIV R/2007
ARCHIWALNE

Zarządzenie nr 59/XIV R/2006
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 30 sierpnia 2006 r.

w sprawie pensum dydaktycznego w roku akademickim 2006/2007

Na podstawie art. 66 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.) oraz uchwał Senatu: nr 238 i 239 z dnia 29 maja 2006 r., nr 254 i nr 255 z dnia 26 czerwca 2006 r. zarządzam co następuje:

§ 1
1. Wysokość rocznego pensum dydaktycznego wynosi:
1) pracownicy naukowo-dydaktyczni – 210 h
2) pracownicy dydaktyczni – 360 h
3) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowiskach lektorów i instruktorów – 540 h
4) doktoranci od II roku studiów doktoranckich – 80 h
2. Zmniejszony wymiar pensum dydaktycznego przysługuje w wysokości:
1) rektor – 30 h
2) prorektorzy, dziekani – 100 h
3) prodziekani – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 150 h
4) prodziekani – pracownicy dydaktyczni – 300 h
5) członków RN Min. Nauki i Szkolnictwa Wyższego, PKA, CKK, KAUM, KRASM – 170 h
6) kierownicy katedr, klinik, zakładów – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 170 h
7) kierownicy katedr, klinik, zakładów – pracownicy dydaktyczni – 320 h
8) koordynatorzy uczelni, kierownicy grantów KBN oraz międzynarodowych, pełnomocnicy rektora, opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy naukowo- dydaktyczni – 190 h
9) koordynatorzy uczelni, kierownicy grantów KBN oraz międzynarodowych, pełnomocnicy rektora, opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy dydaktyczni – 340 h

§ 2
1. Obniżenie wymiaru pensum przysługuje tylko pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy i tylko z jednego tytułu.
2. W przypadkach uzasadnionych, nauczycielowi akademickiemu wykonującemu ważne zadania dla Uczelni, rektor może obniżyć wymiar zajęć dydaktycznych poniżej wymiaru określonego w § 1, zgodnie z art. 130 ust. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
3. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, godziny ponadwymiarowe naliczane są po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 1 pkt 1.

§ 3
Inne zajęcia wliczane do pensum dydaktycznego:
1) 1,2 egzaminy studentów (wszystkie formy egzaminowania w tym wliczone) – 0,4 h/studenta
2) prowadzenie uczestników studiów doktoranckich i doktorantów – 45 h/osobę
3) prowadzenie magistranta – Wydział Farmacji – 45 h/magistranta
4) prowadzenie magistranta – Wydział Zdrowia Publicznego, Fizyka medyczna UW – 15 h/magistranta
5) prowadzenie pracy licencjackiej – Wydział Zdrowia Publicznego i Oddział Analityki Medycznej – 8 h/pracę, max. 40 h
6) zajęcia podyplomowe:
a) opieka nad osobą specjalizującą się – kierownik specjalizacji (udokumentowane zaświadczenie) – 10 h/osobę
b) opieka nad stażystą podyplomowym, lekarzem w ramach stażu cząstkowego (udokumentowane skierowaniem) – 2 h/osobę
c) zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – 1h zajęć = 1 h dydakt.
7) zajęcia w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach ED (z uwzględnieniem § 7) – 1 h zajęć = 1h dydakt.
8)3 zajęcia prowadzone w ramach sekcji sportowych – 1 h zajęć = 1h dydakt.

§ 4
Liczebność grup studenckich w zależności od rodzaju prowadzonych zajęć wynosi:
1) wykłady – łącznie dla wszystkich studentów danego roku i kierunków studiów,
2) seminaria – 20–30 osób,
3) ćwiczenia przy łóżkach chorych – 6 osób,
4) ćwiczenia przy łóżkach chorych w klinikach, w których występuje niedobór godzin dydaktycznych zajęcia są prowadzone w grupach mniejszych niż 6-osobowe. Obliczenia dokonuje się jak dla grup 6-osobowych, tzn. bez zwiększania liczby godzin dydaktycznych,
5) ćwiczenia w przychodniach i poradniach przyklinicznych – 6 osób,
6) ćwiczenia w Katedrze i Zakładzie Higieny – 24 osoby,
7) ćwiczenia studentów Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego, przy fotelu dentystycznym, studenci III, IV i V roku – 6 osób,
8) lektoraty języków obcych – 24 osoby,
9) zajęcia z wychowania fizycznego – 24 osoby,
10) inne ćwiczenia (w tym zajęcia przedkliniczne dla stomatologii) – 12 osób,
11) 4 minimalna liczba uczestników wymagana do utworzenia sekcji sportowej – 20 osób.

§ 5
1. W jednostkach organizacyjnych wykonujących pensum wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wynosi w przypadku:
a) zajęć w ośrodku zamiejscowym w Świdnicy (stacjonarne, niestacjonarne) – 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową,
b) zajęć w ośrodku zamiejscowym w Zielonej Górze (stacjonarne, niestacjonarne) – 200% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową,
c) zajęcia na studiach niestacjonarnych (dawnych zaocznych) we Wrocławiu – 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową.
2. Wynagrodzenie za prowadzenie zajęć, o których mowa w pkt 1 lit. a i b nie stosuje się do osób zamieszkałych odpowiednio w Świdnicy lub Zielonej Górze.
3. Udział procentowy poszczególnych rodzajów zajęć w ogólnej liczbie zrealizowanych godzin dydaktycznych stosuje się także do godzin ponadwymiarowych.
4. Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarowa, o którym mowa w pkt 1 określa odrębne zarządzenie rektora w sprawie wynagradzania pracowników.

§ 6
W jednostkach organizacyjnych niewykonujących pensum zajęcia prowadzone na studiach niestacjonarnych i w ośrodkach zamiejscowych wlicza się do pensum bez przeliczników.

§ 7 5
1. Za zajęcia w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach English Division, z zastrzeżeniem pkt 2, przysługuje dodatek specjalny z tytułu powierzenia dodatkowych zadań, za każdą zrealizowaną godzinę dydaktyczną w wysokości 60, 00 zł brutto, nie więcej jednak niż 30% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
2. Za zajęcia z wychowania fizycznego dla obcokrajowców w ramach English Division przysługuje dodatek specjalny z tytułu powierzenia dodatkowych zadań, za każdą zrealizowaną godzinę dydaktyczną w wysokości 12,00 zł brutto, nie więcej jednak niż 30 % wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.

Tryb zlecania pracownikom zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych

§ 8
Prowadzenie zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych może być zlecone nauczycielowi akademickiemu, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) dany nauczyciel akademicki wykonał pensum,
2) prowadzenie zajęć jest uwarunkowane koniecznością realizacji programu nauczania,
3) prowadzenia tych zajęć nie można zlecić innemu nauczycielowi akademickiemu zatrudnionemu w Akademii Medycznej we Wrocławiu, który nie wykonuje pensum.

§ 9
1. Zlecenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, do wysokości nieprzekraczającej 1/4 pensum ustalonego przez senat w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych i 1/2 pensum w przypadku pracowników dydaktycznych – nie wymaga zgody pracownika.
2. Zlecenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, ponad limit określony w pkt 1 wymaga pisemnej zgody rektora i pracownika.

§ 10
1. Polecenie służbowe prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w § 9 pkt 1, wydaje prorektor ds. dydaktyki na umotywowany pisemny wniosek kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia z danego przedmiotu.
2. Polecenie służbowe prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w § 9 pkt 2, wydaje rektor na umotywowany pisemny wniosek kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia z danego przedmiotu.
3. Wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2 powinien uzyskać akceptację właściwego dziekana.

§ 11
1. Wniosek, o którym mowa w § 10 pkt 1 i 2 należy złożyć co najmniej na miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia prowadzenia zajęć w wymiarze określonym w § 9 pkt 1 lub 2.
2. Wzór wniosku, o którym mowa w § 10 pkt 1 stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w § 10 pkt 2 stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.

Terminarz rozliczania pensum

§ 12
1. Terminarz rozliczania pensum obejmuje:
1) przekazanie przez dziekanaty do jednostek organizacyjnych list studentów wpisanych na dany rok akademicki w terminie do 16 października 2006 r.,
2) przekazanie przez osobę odpowiedzialną za obliczanie obciążenia dydaktycznego do odpowiedniego dziekanatu roczne obciążenie dydaktyczne (załącznik nr 3) oraz przydział czynności (plan) (załącznik nr 4) dla poszczególnych nauczycieli akademickich na cały rok akademicki w terminie do 30 października 2006 r.,
2. 6 Rozliczenie zajęć dydaktycznych prowadzonych w ramach English Division za okres od 1 stycznia do 30 czerwca, osoby wyznaczone są zobowiązane przekazać do English Division do 15 lipca 2007 r., następnie English Division do Sekretariatu Prorektora ds. Dydaktyki w terminie do 23 lipca 2007 r.
3. Wszelkie zmiany w trakcie trwania roku akademickiego wymagają korekty dokumentów, o których mowa w pkt 1 ppkt 2, zatwierdzonej przez właściwy dziekanat.

§ 13
1. 7 Roczne rozliczenie, sporządzone na podstawie zatwierdzonych przez właściwe dziekanaty skorygowanych „Obciążeń”, adiunkt dydaktyczny przekazuje do macierzystego dziekanatu w terminie do 15 maja 2007 r. Sprawdzone, zgodne z obciążeniem rozliczenie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, dziekanat przekazuje do Sekretariatu Prorektora ds. Dydaktyki w terminie do 30 maja 2007 r.
2. Miesięczne rozliczenie zajęć dydaktycznych prowadzonych w języku angielskim w ramach English Division, za dany miesiąc, osoby wyznaczone są zobowiązane przekazać do English Division do drugiego dnia każdego następnego miesiąca, następnie English Division do Sekretariatu Prorektora ds. Dydaktyki w terminie do dziesiątego dnia każdego następnego miesiąca.
3. Tryb, o którym mowa w pkt 2 stosuje się także do zajęć w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach English Division, prowadzonych przez osoby niebędące pracownikami Akademii Medycznej we Wrocławiu.
4. Rozliczenie, o którym mowa w pkt 2 i 3 należy przesyłać do English Division drogą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz przez Kancelarię Ogólną Uczelni (załącznik nr 6).
5. Listę jednostek Uczelni, które nie rozliczą się w terminie, o którym mowa w pkt 2, English Division przekazuje do Prorektora ds. Dydaktyki.

§ 14
1. Wypłaty za godziny ponadwymiarowe są dokonywane po zakończeniu roku akademickiego, tj. po 5 października 2007 r., po rozliczeniu obciążenia dydaktycznego za dany rok akademicki, z zastrzeżeniem § 15.
2. 8 Wypłata dodatku specjalnego z tytułu powierzenia dodatkowych zadań polegających na prowadzeniu zajęć w języku angielskim w ramach English Division, w wysokości nieprzekraczającej 30% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika, wypłaca się jednorazowo po rozliczeniu przeprowadzonych zajęć w terminie do 30 lipca 2007 r.

§ 14a 9
1. Przekazanie przez dziekanaty do jednostek organizacyjnych zaktualizowanych list studentów na semestr letni odbywa się w terminie do 15 marca 2007 r.
2. Przekazanie do właściwych dziekanatów, przez osoby odpowiedzialne za obliczenie obciążenia dydaktycznego (adiunktów dydaktycznych) korekty „Obciążenia” na podstawie zaktualizowanej liczby studentów odbywa się w terminie do 30 marca 2007 r.
3. Przekazanie przez dziekanaty sprawdzonych i poprawionych dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, do sekretariatu Prorektora ds. Dydaktyki (do wiadomości poszczególnych jednostek) odbywa się w terminie do 13 kwietnia 2007 r.

§ 15
1. W przypadku zaburzeń w realizacji programu studiów wypłata za godziny zlecone, ponadwymiarowe oraz prowadzone w języku angielskim w ramach English Division, zostaje wstrzymana do czasu wyjaśnienia wszystkich nieprawidłowości i zatwierdzenia wypłaty przez Prorektora ds. Dydaktyki.
2. W przypadku, gdy stosunek pracy z nauczycielem akademickim zostaje rozwiązany lub wygasa, faktyczną liczbę godzin ponadwymiarowych oblicza się na dzień rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

§ 16
Tracą moc zarządzenia rektora: nr 2 z dnia 7 lutego 1980 r., nr 8 z dnia 20 września 1983 r., nr 55/XIII R/2005 z dnia 27 lipca 2005 r.

§ 17
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 października 2006 r.

Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5
Załącznik 6

Rektor
Akademii Medycznej we Wrocławiu

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak


Otrzymują:
według rozdzielnika


1Zmieniony zarządzeniem nr 89/XIV R/2006 Rektora AM z dnia 29 grudnia 2006 r.
2Zmieniony zarządzeniem nr 15/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 22 lutego 2007 r.
3Zmieniony zarządzeniem nr 37/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 30 kwietnia 2007 r.
4Zmieniony zarządzeniem nr 37/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 30 kwietnia 2007 r.
5Zmieniony zarządzeniem nr 48/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 12 czerwca 2007 r.
6Zmieniony zarządzeniem nr 48/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 12 czerwca 2007 r.
7Zmieniony zarządzeniem nr 37/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 30 kwietnia 2007 r.
8Zmieniony zarządzeniem nr 48/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 12 czerwca 2007 r.
9Dodany zarządzeniem nr 37/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 30 kwietnia 2007 r.