Zarz.: 11/XIV R/2010
zm.: 14/XIV R/2011
26/XV R/2011
73/XV R/2015
ARCHIWALNE
Zarządzenie nr 11/XIV R/2010
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 29 marca 2010 r.
w sprawie organizacji praktyk zawodowych studentów (z wyłączeniem sześciomiesięcznych praktyk organizowanych po obronie pracy magisterskiej dla studentów Wydziału Farmaceutycznego i praktyk realizowanych przez studentów studiów III stopnia)
Na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), § 1 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. 2006.144.1048 ze zm.), ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. Dz. U. 2007.14.89 ze zm.), oraz regulaminu studiów, zarządzam co następuje:
§ 1
1. Celem praktyki zawodowej studentów - zwanej dalej „praktykami” jest doskonalenie umiejętności praktycznych w rzeczywistych warunkach pracy.
2. Praktyki są integralną częścią studiów na poszczególnych kierunkach studiów i są realizowane zgodnie z planem studiów i programem nauczania na danym kierunku kształcenia.
§ 2
1. Wymiar praktyki dla danego kierunku studiów określa rozporządzenie w sprawie standardów nauczania dla poszczególnych kierunków i poziomów kształcenia lub uchwała rady wydziału, w przypadku braku rozporządzenia określającego standardy nauczania.
2. Praktyki odbywają się w Zakładach/Instytucjach spełniających kryteria do prowadzenia praktyki.
3. Praktyki mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach. Liczba studentów w grupie powinna umożliwiać realizację programu praktyk, uwzględniać uwarunkowania merytoryczne oraz względy bezpieczeństwa.
4. Praktyki mogą być realizowane w miejscowości będącej siedzibą Uczelni, w stałym miejscu zamieszkania studenta lub w innym miejscu, także za granicą.
§ 3
1. Praktyki na Uczelni organizuje wydział.
2. Do obowiązków wydziału należy przygotowanie, wysyłanie i wydawanie studentom dokumentacji związanej z realizacją praktyki.
§ 4
1. Wydział organizuje praktyki w ramach zawartych przez Uczelnię:
a) umów ze szpitalami na prowadzenie działalności dydaktycznej, w tym praktyki zawodowych i działalności badawczej w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, wykaz umów - załącznik nr 1, za którego uaktualnienie odpowiedzialny jest Zespół do Spraw Nadzoru nad Szpitalami Klinicznymi,
b) porozumień z innymi Zakładami/Instytucjami niż wymienione w lit. a, (zwanych dalej „Porozumieniem”) - wzór porozumienia załącznik nr 2.
2. Umowy oraz Porozumienia, o których mowa w pkt 1, określają obowiązki Uczelni i studenta, oraz Zakładu/Instytucji, w których odbywają się praktyki.
§ 5
1. Porozumienie, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. b, z upoważnienia rektora podpisuje dziekan wydziału.
2. W przypadku porozumień, z których wynika konieczność zaciągnięcia zobowiązań finansowych przez Uczelnię, do porozumienia należy dołączyć kalkulację kosztów uzgodnioną z Kwesturą Uniwersytetu Medycznego.
3. W szczególnych przypadkach możliwe jest zawarcie porozumienia o treści indywidualnie uzgodnionej z Zakładem/Instytucją, w którym będzie realizowana praktyka. Treść takiego porozumienia musi być uzgodniona z Działem Spraw Studenckich i radcą prawnym.
4. Rejestr Porozumień zawartych na wydziale prowadzi dziekanat we współpracy z kierownikiem lub opiekunem praktyk zawodowych, zwanym dalej „opiekunem”.
§ 6
1. Student sam może wskazać Zakład/Instytucję, w kraju lub za granicą, w którym chce odbywać praktykę.
2. Zgodę na indywidualne zorganizowanie praktyk wyraża dziekan,na podstawie złożonego do 30 marca wniosku (wzór wniosku – załącznik nr 3).
3. Na wniosek Zakładu/Instytucji przyjmującego studenta na praktykę, Uczelnia zawiera Porozumienie.
§ 7
1. W celu realizacji praktyki prorektor ds. dydaktyki, z upoważnienia rektora, powołuje, na wniosek dziekana, opiekunów praktyk zawodowych spośród nauczycieli akademickich. Opiekunów powołuje się na okres kadencji władz Uczelni.
2. Na każdym wydziale można powołać dwóch opiekunów, z zastrzeżeniem pkt 3. Listę kandydatów dziekanat przekazuje do Sekretariatu prorektora ds. dydaktyki w terminie do 15 listopada pierwszego roku danej kadencji.
3. [1] Na Wydziale Nauk o Zdrowiu powołuje się nie więcej niż ośmiu opiekunów.
4. W przypadku zmiany opiekuna w trakcie trwania kadencji władz Uczelni, należy o zmianie powiadomić prorektora ds. dydaktyki.
5. Zakres obowiązków opiekuna określa załącznik nr 4.
6. Na Wydziale Nauk o Zdrowiu można powołać jednego kierownika praktyki, który pełni nadzór na organizacją praktyk na tym Wydziale. Kierownika praktyki powołuje się na okres kadencji władz Uczelni. Zakres obowiązków kierownika praktyki określa dziekan.
7.[2] Nie można łączyć pełnionej funkcji kierownika praktyk z funkcją opiekuna.
§ 8
1. Po zakończeniu praktyki w danym roku akademickim, kierownik lub opiekun zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania z przebiegu praktyki, które po akceptacji dziekana w terminie do 15 listopada przekazuje do Działu Spraw Studenckich.
§ 9
1. Kierownik praktyki oraz opiekun z tytułu pełnionej funkcji otrzymują dodatkowe wynagrodzenie.
2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1, ustalana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.
3. Dodatkowe wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie Zarządzenia Rektora raz w roku, po zakończeniu praktyki, na podstawie zatwierdzonego przez kierownika sprawozdania.
§ 10
1. Dziekan kieruje do Zakładów/Instytucji wymienionych w § 4 pkt 1, lit. a i b, w terminie do 30 marca, zapytanie według wzoru - załącznik nr 5.
2. Po otrzymaniu informacji zwrotnej opiekun opracowuje, w terminie do 15 czerwca, harmonogram obejmujący wykaz jednostek wraz z liczbą studentów, których może przyjąć oraz terminem realizacji praktyk.
§ 11
1. Student pobiera, w dziekanacie lub u opiekuna praktyki, w terminie do 30 czerwca:
a) program praktyki (załącznik nr 6),
b) skierowanie na praktykę (załącznik nr 7),
c) pisemne oświadczenie odbioru dokumentów niezbędnych do realizacji programu praktyk,
d) indeks umiejętności praktycznych lub dziennik praktyki.
2. Przed rozpoczęciem praktyki, student zobowiązany jest posiadać:
a) ubezpieczenia od NNW,
b) zaświadczenia o szczepieniu przeciw WZW typu B,
c) aktualną książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych,
d) obowiązującą dokumentację niezbędną do zaliczenia praktyki,
e) ochronne ubranie medyczne,
f) identyfikator wykonany przez studenta we własnym zakresie.
3. Student potwierdza podpisem na programie praktyki oraz na skierowaniu przyjęcie do wiadomości informacji zawartych w pkt 2.
§ 12
1. Praktyki realizowane są przez studentów w okresie wakacyjnym, studenci Nauk o Zdrowiu realizują praktyki także w trakcie trwania roku akademickiego.
2. Praktyki powinny być zrealizowane i zaliczone przed rozpoczęciem kolejnego semestru albo roku akademickiego.
3. Zaliczenie praktyki jest warunkiem zaliczenia semestru albo roku studiów. W przypadku nie zaliczenia praktyki student może otrzymać wpis warunkowy na następny semestr lub rok akademicki z wyznaczonym terminem zaliczenia praktyki.
4. Warunkiem zaliczenia praktyki jest złożenie w dziekanacie lub u opiekuna praktyki potwierdzonego przez Zakład/Instytucję, w którym student odbywał praktykę:
a) programu praktyki,
b) indeksu umiejętności praktycznych lub dziennika praktyki z potwierdzeniem zrealizowania każdej umiejętności praktycznej ujętej w programie praktyk.
5. Zaliczenia praktyki w indeksie studenta dokonuje dziekan, kierownik lub opiekun.
6. W uzasadnionych przypadkach dziekan może zaliczyć praktykę na podstawie innych dokumentów, niż określone w pkt. 4.
7. Zaliczenie praktyki realizowanej za granicą wymaga dostarczenia przez studenta:
- oryginałów dokumentów potwierdzających zrealizowanie programu praktyki,
- tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Koszty tłumaczenia ponosi student.
§ 13
1. Zwolnienie w całości lub w części z obowiązku odbywania praktyki zawodowej może nastąpić na udokumentowany wniosek studenta.
2. Wniosek, o którym mowa w pkt 1, wraz z dokumentami potwierdzającymi zdobyte umiejętności praktyczne należy złożyć we właściwym dziekanacie, w terminie do 30 kwietnia. Decyzję w sprawie zwolnienia studenta z obowiązku odbywania praktyki podejmuje dziekan.
3. Umiejętności praktyczne mogą być zdobywane w szczególności w ramach:
a) wykonywanego stosunku pracy,
b) wolontariatu,
c) udziału w pracach obozu, koła naukowego, zespołu realizującego prace naukowe,
d) innego zdobytego doświadczenia zawodowego.
4. Umiejętności, o których mowa w pkt 3, muszą odpowiadać umiejętnościom przewidzianym w programie praktyki na danym kierunku studiów.
§ 14
1. Zwolnienia, o którym mowa w § 13, udziela się na dany rok akademicki.
2. Student, który uzyskał zwolnienie z praktyki w całości, otrzymuje wpis do indeksu, tak jakby zaliczył praktykę w formie zorganizowanej przez Uczelnię.
3. Student, który uzyskał zwolnienie z praktyki w części, otrzymuje wpis do indeksu po odbyciu praktyki w pozostałym zakresie.
§ 15
W przypadku zwolnienia studenta z obowiązku odbywania praktyki nie przysługują mu żadne roszczenia finansowe w stosunku do Uczelni.
§ 16
Program praktyki, z potwierdzeniem jego zrealizowania przez Zakład/Instytucję, pozostaje w teczce akt osobowych studenta.
§ 17
Dziekan, uwzględniając specyfikę wydziału, może określić szczegółowe zasady oraz inny terminarz organizacji praktyki.
Przepisy końcowe
§ 18
W przypadkach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem, decyzję podejmuje dziekan po zasięgnięciu opinii kierownika lub opiekuna.
§ 19
Traci moc zarządzenie nr 34/XIV R/2007 z dnia 30 kwietnia 2007 oraz zarządzenie nr 60/XIV R/2007 Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 3 lipca 2003 r.
§ 20
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
załącznik nr 1
załącznik nr 2
załącznik nr 3
załącznik nr 4
załącznik nr 5
załącznik nr 6
załącznik nr 7
załącznik nr 8
Rektor
Akademii Medycznej we Wrocławiu
prof. dr hab. Ryszard Andrzejak
Otrzymują:
według rozdzielnika
MC