ARCHIWALNE

Zarządzenie nr 60/XV R/2011
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 30 grudnia 2011 r.
 
w sprawie procedury zabezpieczającej oryginalność prac habilitacyjnych oraz artykułów publikowanych w czasopismach Uczelnianych
 
Na podstawie art. 66 ustawy z dnia 27 lipca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.) oraz §79 ust. 1 pkt 6 statutu Uczelni (t.j. zarządzenie nr 74/XIV R/2008 Rektora Akademii Medycznej ze zm.) zarządza się co następuje:
 
§ 1
1. Zarządzenie określa tryb postępowania mający na celu ochronę przed naruszeniami cudzych praw autorskich w odniesieniu do publikowanych:
1) rozpraw habilitacyjnych – w przeprowadzanych na Uczelni przewodach habilitacyjnych,
2) artykułów – zamieszczanych w czasopismach uczelnianych:
a) Advances in Clinical and Experimental Medicine,
b) Dental and Medical Problems,
c) Polimery w Medycynie,
d) Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne.
2. Narzędziem służącym do dokonywania analiz porównawczych tekstów przekazywanych do publikacji z bazą dokumentów internetowych i dokumentów dodanych do bazy danych systemu oraz do generowania statystyk wyników tych analiz jest Internetowy System Antyplagiatowy plagiat.pl (zwany dalej „Serwisem”).
 
I.  Rozprawy habilitacyjne
§ 2
1. Dziekanat Wydziału informuje Dział Wydawnictw i Promocji Uczelni, że po pozytywnej decyzji zespołu opiniującego/kolegium naukowego planuje przeprowadzenie przewodu habilitacyjnego.
2. Autor składa w Wydawnictwie maszynopis pracy oraz wersję elektroniczną. W przypadku habilitacji o której mowa w § 21a Ustawy o tytule i stopniu naukowym (Dz. U. 2003.65.595) autor dostarcza prace wchodzące w skład rozprawy habilitacyjnej wraz ze wszystkimi materiałami stanowiącymi nierozłączną część rozprawy.
3. Wydawnictwo dokonuje analizy porównawczej tekstu rozprawy za pomocą Serwisu,
a następnie przekazuje do odpowiedniego dziekana raport podobieństwa, zawierający wyniki analizy (współczynnik podobieństwa).
4. Dziekan wyraża zgodę na dalsze procedowanie procesu habilitacyjnego, wydaje pozwolenie na druk (imprimatur).
5. Wydawnictwo przesyła pracę do recenzenta wydawniczego.
 
II. Artykuły zamieszczane w czasopismach uczelnianych
 
§ 3
Procedury zabezpieczające oryginalność prac zamieszczanych w czasopismach uczelnianych obejmują następujące obszary:
1) systematyczną, komputerową analizę tekstów za pomocą Serwisu,
2) ocenę kolegium redakcyjnego,
3) recenzje prac przez zewnętrznych recenzentów merytorycznych i językowych.
 
§ 4
W odniesieniu do poszczególnych tytułów czasopism uczelnianych zadania Redakcji wykonują:
1) prof. dr hab. Marta Strutyńska-Karpińska dla „Advances in Clinical and Experimental Medicine,
2) prof. dr hab. Tomasz Konopka dla „Dental and Medical Problems”,
3) prof. dr hab. Roman Rutowski dla „Polimery w Medycynie”,
4) dr Dominik Krzyżanowski dla „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”,
5) kierownik Działu Wydawnictw i Promocji Uczelni – koordynacja.
 
§ 5
Autor pracy składa w Redakcji tekst artykułu (w formie papierowej i elektronicznej) oraz:
1) oświadczenie, że praca nie jest złożona w innej redakcji, nie była publikowana i nie jest duplikatem materiałów wcześniej opublikowanych bądź wygłoszonych,
2) oświadczenia o oryginalności pracy od pierwszego autora w imieniu wszystkich autorów,
3) oświadczenia wszystkich współautorów o rodzaju wkładu w powstanie pracy (formularz kontrybucji autorskiej).
 
§ 6
Po wstępnej kwalifikacji do druku praca zostaje sprawdzona przez System pod kątem oryginalności.
 
§ 7
1. Redakcja dokonuje analizy porównawczej tekstu artykułu za pomocą Serwisu, a następnie w przypadku niejasności przekazuje do autora raport podobieństwa.
2. Autor po zapoznaniu się z wynikami analizy przekazuje do Redakcji pisemne uzasadnienie swojego stanowiska, w którym:
1) pozostawia tekst artykułu w niezmienionym kształcie,
2) dokonuje zmian w treści artykułu i przesyła tekst poprawiony,
3) wycofuje artykuł z publikacji.
3. Redakcja przesyła raport, o którym mowa w pkt 1 oraz stanowisko autora do redaktora naczelnego właściwego czasopisma.
 
§ 8
1. W przypadku zaistnienia podejrzenia popełnienia plagiatu lub innej nieuczciwości naukowej redaktor naczelny może zwrócić się o dodatkowe wyjaśnienia do pierwszego i/lub ostatniego autora pracy, wstrzymując jednocześnie pracę nad przesłanym tekstem.
2. Po otrzymaniu wyjaśnienia, o którym mowa w pkt 1, kolegium redakcyjne dokonuje oceny i podejmuje ostateczną decyzję w sprawie druku artykułu, opierając się na kryteriach
opracowanych przez COPA (Committee on Publication Ethics – www.publicationethics.org/resources/flowcharts).
3. Jeżeli autorem lub współautorem pracy jest pracownik Uczelni, w przypadku wycofania pracy z publikacji z powodu podejrzenia popełnienia plagiatu lub innej nieuczciwości naukowej, redaktor naczelny przekazuje informacje do rektora.
4. Jeżeli autorem lub współautorem pracy nie jest pracownik Uczelni, w przypadku wycofania pracy z publikacji z powodu podejrzenia popełnienia plagiatu lub innej nieuczciwości naukowej, redaktor naczelny zawiadamia o tym pracodawcę pierwszego i/lub ostatniego autora.
5. Jeżeli podejrzenie nieuczciwości naukowej zgłosiła osoba spoza kolegium redakcyjnego, redaktor naczelny powiadamia tę osobę o podjętych działaniach.
 
§ 9
1. W przypadku potwierdzenia – po opublikowaniu artykułu – przez komisję dyscyplinarną popełnienia plagiatu lub innej nieuczciwości naukowej sentencję prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego zamieszcza się w najbliższym numerze czasopisma i w bazie bibliograficznej, w której dane czasopismo jest indeksowane.
2. Opublikowanie pracy w czasopiśmie nie jest jednoznaczne ze stwierdzeniem niepopełnienia plagiatu lub innej nieuczciwości naukowej związanej z tą pracą.
 
§ 10
1. W obszarze dokonywania recenzji w celu zabezpieczenia oryginalności prac:
1) wszystkie prace są recenzowane przez dwóch niezależnych recenzentów merytorycznych spoza jednostki, w której jest zatrudniony autor lub współautorzy.
2) w przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy,
3) native-speaker sprawdza artykuły zarówno pod względem językowym, jak i oryginalności pracy,
4) autor i współautorzy oraz recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. „double-blind review proces”).
2. Listę recenzentów współpracujących z czasopismem w danym roku zamieszcza się
w ostatnim numerze rocznika tego czasopisma.
 
§ 11
1. Recenzję sporządza się w formie pisemnej.
2. Recenzja zawiera ocenę merytoryczną oraz ocenę co do oryginalności pracy oraz kończy się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
3. Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji oraz formularz recenzencki zamieszcza się na stronie internetowej czasopisma oraz w każdym numerze tego czasopisma.
 
§ 12
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
 
Rektor
Akademii Medycznej we Wrocławiu
 
prof. dr hab. Marek Ziętek
 
Otrzymują:
według rozdzielnika
MK