Zarządzenie nr 9/XV R/2015
Rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 26 lutego 2015 r.

 
w sprawie  wprowadzenia procedury analizy programów kształcenia w Uniwersytecie Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
 
Na podstawie art. 66 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2012, poz. 572 ze zm.) oraz uchwały nr 1487 Senatu UMW z dnia 18 lutego 2015 r. w sprawie wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia, zarządza się co następuje:
 

§ 1

W celu wnikliwej analizy programów kształcenia na poszczególnych kierunkach oraz dostosowania ich do trendów panujących na rynku pracy, wprowadza się procedurę analizy programów kształcenia w Uniwersytecie Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.

§ 2

1.  Warunki, jakie musi spełnić program kształcenia określa rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. 2014, poz. 1370).
2.  Programy kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów, poziomów i profili kształcenia opracowuje Wydziałowa Komisja Dydaktyczna lub powołany przez dziekana Zespół Programowy lub inne osoby wskazane przez dziekana, a następnie przekazuje je do zaopiniowania Wydziałowemu Zespołowi ds. Jakości Kształcenia (WZJK).

§ 3

Analiza programów kształcenia obejmuje ocenę wewnętrzną:
1)    konstrukcji programu kształcenia z uwzględnieniem efektów kształcenia zgodnych z Krajowymi Ramami Kwalifikacji (KRK) i standardamikształcenia,
2)    konstrukcji i opracowania sylabusów do przedmiotów/modułów/praktyk,
3)    metody realizacji i weryfikacji zapisanych efektów kształcenia,
4)    prawidłowości punktacji ECTS.

§ 4

Ocena zewnętrzna obejmować powinna formalno-merytoryczną analizę aktualności sylabusów i programów kształcenia pod kątem zgodności z KRK, z uwzględnieniem rozporządzeń Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, standardów kształcenia oraz wzorcowych efektów kształcenia.

§ 5

Treści zawarte w programach kształcenia powinny być konsultowane z interesariuszami zewnętrznymi pod kątem odpowiedzi na zapotrzebowanie pracodawców, a także z ekspertami zewnętrznymi w celu wnikliwej analizy poprawności formalnego przygotowania programów kształcenia na poszczególnych kierunkach.

§ 6

Kryteria oceny programów kształcenia, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej powinny być jednak każdorazowo indywidualnie ustalane przez władze wydziału w celu dostosowania do specyfiki prowadzonych kierunków studiów.

§ 7

1.  Analizy w postaci raportu, zawierającego także rekomendacje działań naprawczych, korygujących i doskonalących, sporządza Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK), który przekazuje je właściwemu dziekanowi.
2.     Dziekan wskazuje działania naprawcze, korygujące i doskonalące oraz wyznacza osoby odpowiedzialne za ich realizację.

§ 8

1.  Weryfikacja i aktualizacja programów kształcenia dokonywane są raz do roku.
2.  Raz do roku przeprowadza się weryfikację dotyczącą oferty dostępnych fakultetów, a następnie wprowadza się ją lub wycofuje z programu.

§ 9

1.  Każda zmiana w programie kształcenia wymaga akceptacji właściwej rady wydziału oraz przedstawiciela studentów wchodzącego w skład Wydziałowej Komisji Dydaktycznej lub WZJK.
2.  Zmiany wprowadza się przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym mają obowiązywać.
3.  Propozycje zmian w programie kształcenia mogą zgłaszać także studenci lub nauczyciele akademiccy.

§ 10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 

Rektor
Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
 
prof. dr hab. Marek Ziętek

 
Otrzymują:
według rozdzielnika
MK