Zarządzenie nr 9/XV R/2015
Rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 26 lutego 2015 r.
w sprawie wprowadzenia procedury analizy programów kształcenia w Uniwersytecie Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
Na podstawie art. 66 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2012, poz. 572 ze zm.) oraz uchwały nr 1487 Senatu UMW z dnia 18 lutego 2015 r. w sprawie wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia, zarządza się co następuje:
§ 1
W celu wnikliwej analizy programów kształcenia na poszczególnych kierunkach oraz dostosowania ich do trendów panujących na rynku pracy, wprowadza się procedurę analizy programów kształcenia w Uniwersytecie Medycznym im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.§ 2
1. Warunki, jakie musi spełnić program kształcenia określa rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. 2014, poz. 1370).2. Programy kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów, poziomów i profili kształcenia opracowuje Wydziałowa Komisja Dydaktyczna lub powołany przez dziekana Zespół Programowy lub inne osoby wskazane przez dziekana, a następnie przekazuje je do zaopiniowania Wydziałowemu Zespołowi ds. Jakości Kształcenia (WZJK).
§ 3
Analiza programów kształcenia obejmuje ocenę wewnętrzną:1) konstrukcji programu kształcenia z uwzględnieniem efektów kształcenia zgodnych z Krajowymi Ramami Kwalifikacji (KRK) i standardamikształcenia,
2) konstrukcji i opracowania sylabusów do przedmiotów/modułów/praktyk,
3) metody realizacji i weryfikacji zapisanych efektów kształcenia,
4) prawidłowości punktacji ECTS.
§ 4
Ocena zewnętrzna obejmować powinna formalno-merytoryczną analizę aktualności sylabusów i programów kształcenia pod kątem zgodności z KRK, z uwzględnieniem rozporządzeń Ministra Naukii Szkolnictwa Wyższego, standardów kształcenia oraz wzorcowych efektów kształcenia.
§ 5
Treści zawarte w programach kształcenia powinny być konsultowane z interesariuszami zewnętrznymi pod kątem odpowiedzi na zapotrzebowanie pracodawców, a także z ekspertami zewnętrznymi w celu wnikliwej analizy poprawności formalnego przygotowania programów kształcenia na poszczególnych kierunkach.§ 6
Kryteria oceny programów kształcenia, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej powinny być jednak każdorazowo indywidualnie ustalane przez władze wydziału w celu dostosowania do specyfiki prowadzonych kierunków studiów.§ 7
1. Analizy w postaci raportu, zawierającego także rekomendacje działań naprawczych, korygujących i doskonalących, sporządza Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK), który przekazuje je właściwemu dziekanowi.2. Dziekan wskazuje działania naprawcze, korygujące i doskonalące oraz wyznacza osoby odpowiedzialne za ich realizację.
§ 8
1. Weryfikacja i aktualizacja programów kształcenia dokonywane są raz do roku.2. Raz do roku przeprowadza się weryfikację dotyczącą oferty dostępnych fakultetów, a następnie wprowadza się ją lub wycofuje z programu.
§ 9
1. Każda zmiana w programie kształcenia wymaga akceptacji właściwej rady wydziału oraz przedstawiciela studentów wchodzącego w skład Wydziałowej Komisji Dydaktycznej lub WZJK.2. Zmiany wprowadza się przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym mają obowiązywać.
3. Propozycje zmian w programie kształcenia mogą zgłaszać także studenci lub nauczyciele akademiccy.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
prof. dr hab. Marek Ziętek
Otrzymują:
według rozdzielnika
MK