zm.: 60/XIV R/2007
89/XIV R/2009
10/XIV R/2010
ARCHIWALNE
Zarządzenie nr 34/XIV R/2007
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie organizacji praktyk zawodowych realizowanych przez studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu
Na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.), § 1 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. 2006.144.1048), rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. 2004.110.1170), ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. Dz. U. 2007.14.89), uchwał Senatu nr 380 i 383 z dnia 23 kwietnia 2007 r. oraz regulaminu studiów, zarządzam co następuje:
I. 1 Praktyki Zawodowe (z wyłączeniem sześciomiesięcznych praktyk w Aptece)
§ 1
1. Praktyki zawodowe (zwane dalej „praktykami”) realizowane przez studentów, organizuje Akademia Medyczna, zwana dalej Uczelnią. 2. Celem praktyk jest doskonalenie umiejętności praktycznych w rzeczywistych warunkach pracy.
3. Praktyki są integralną częścią studiów na poszczególnych kierunkach studiów i są realizowane zgodnie z planem studiów i programem nauczania na danym kierunku kształcenia.
4. Praktyki są realizowane przez studentów na podstawie programów praktyk. Program praktyk zatwierdza rada wydziału.
§ 2
1. Wymiar praktyk dla danego kierunku studiów określa rozporządzenie w sprawie standardów nauczania dla poszczególnych kierunków i poziomów kształcenia lub uchwała rady wydziału, w przypadku braku rozporządzenia określającego standardy nauczania.2. Praktyki odbywają się w podmiotach spełniających kryteria do prowadzenia praktyk.
3. Praktyki mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach. Liczba studentów w grupie powinna umożliwiać realizację programu praktyk, uwzględniać uwarunkowania merytoryczne oraz względy bezpieczeństwa.
4. Praktyki mogą być realizowane w miejscowości będącej siedzibą Uczelni, w stałym miejscu zamieszkania studenta lub w innym miejscu, także za granicą.
§ 3
1. Praktyki na Uczelni organizuje wydział.2. Do obowiązków wydziału należy opracowywanie dokumentacji praktyk, w postaci programu praktyk (wzór druku programu stanowi załącznik nr 1), „indeksu umiejętności praktycznych”1, oraz przygotowywanie i aktualizowanie porozumień z jednostkami, o których mowa w § 4 pkt 1 ppkt 2, a także wydawanie skierowań na praktyki i przygotowywanie innych niezbędnych dokumentów związanych z praktykami.
1 Dostosowanie dokumentu na wszystkich wydziałach obowiązuje od roku akademickiego 2007/2008.
§ 4
1. Wydział organizuje praktyki w ramach zawartych przez Uczelnię:1) umów ze szpitalami na prowadzenie działalności dydaktycznej i badawczej w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, wykaz umów stanowi załącznik nr 2,
2) porozumień z innymi podmiotami niż wymienione w ppkt 1, na praktyki (zwanych dalej „Porozumieniem”), według wzoru stanowiącego załącznik nr 3.
2. Aktualizowanie wykazu umów, o którym mowa w pkt 1 ppkt 1 oraz przekazywanie aktualnego wykazu dziekanatom i do Działu Spraw Studenckich, w terminie do 7 dni od podpisania umowy, należy do obowiązków Zespołu ds. Nadzoru nad Szpitalami Klinicznymi.
3. Umowy oraz Porozumienia, o których mowa w pkt 1, określają obowiązki Uczelni oraz podmiotów, w których odbywają się praktyki2.
2 W odniesieniu do umów, przepis stosuje się od 1 października 2007 r.
§ 5
1. Porozumienie, o którym mowa w § 4 pkt 1 ppkt 2, z upoważnienia rektora podpisuje dziekan wydziału, o ile nie zawiera ono zobowiązań finansowych. 2. W przypadku, gdy dla realizacji praktyk wystąpi konieczność zaciągnięcia zobowiązania finansowego przez Uczelnię, Porozumienie podpisuje, na wniosek dziekana, prorektor ds. dydaktyki na podstawie upoważnienia rektora. Do Porozumienia dołącza się kalkulację kosztów podpisaną przez kwestora Uczelni.
3. W szczególnych przypadkach możliwe jest zawarcie porozumienia o treści indywidualnie uzgodnionej z podmiotem, w którym będzie realizowana praktyka. Porozumienie, po uzyskaniu akceptacji radcy prawnego Uczelni, podpisuje prorektor ds. dydaktyki na podstawie upoważnienia rektora.
4. Rejestr Porozumień zawartych na wydziale prowadzi dziekanat we współpracy z opiekunem praktyk zawodowych, z zastrzeżeniem § 20.
§ 6
1. Student może samodzielnie (indywidualnie) zorganizować praktykę, w wybranym przez siebie podmiocie, w kraju lub za granicą, za zgodą dziekana lub opiekuna praktyk zawodowych.2. Podstawą wyrażenia zgody na samodzielne organizowanie przez studenta praktyki, o którym mowa w pkt 1, jest złożenie wniosku do dziekanatu lub opiekuna praktyk zawodowych, nie później niż do 30 marca, z zastrzeżeniem § 20. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 4.
3. Na wniosek podmiotu przyjmującego studenta na praktykę, Uczelnia zawiera Porozumienie, o którym mowa w § 4 pkt 1 ppkt. 2.
§ 7
1. W celu właściwej realizacji praktyk prorektor ds. dydaktyki, z upoważnienia rektora, powołuje, na wniosek dziekana, opiekunów praktyk zawodowych (zwanych dalej „opiekunami”) spośród nauczycieli akademickich.2. Na każdym wydziale powołuje się jednego opiekuna, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4.
3. Na Wydziale Zdrowia Publicznego powołuje się nie więcej niż czterech opiekunów. Decyzję w tej sprawie podejmuje prorektor ds. dydaktyki.
4. Na Wydziale Zdrowia Publicznego prorektor ds. dydaktyki może także powołać jednego kierownika praktyk, który pełni nadzór nad opiekunami praktyk na tym Wydziale. Zakres obowiązków kierownika praktyk określa Dziekan Wydziału Zdrowia Publicznego.
§ 8
1. Opiekunów powołuje się na okres kadencji władz Uczelni.2. Listę kandydatów na opiekunów, dziekanat przekazuje do Sekretariatu Prorektora ds. Dydaktyki w terminie do 15 listopada pierwszego roku danej kadencji3.
3. Zakres obowiązków opiekuna określa załącznik nr 5. Dziekan może rozszerzyć zakres obowiązków opiekuna.
3 W przypadku kadencji 2005-2008 listę kandydatów na opiekunów należy przekazać w terminie 7 dni od wydania niniejszego zarządzenia.
§ 9
1. Po zakończeniu praktyk w danym roku akademickim, opiekun zobowiązany jest do sporządzenia sprawozdania z przebiegu praktyk i przekazania go do dziekana, nie później niż do 30 października.2. Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1 zatwierdza dziekan wydziału.
§ 10
1. Kierownik praktyk oraz opiekun z tytułu pełnionej funkcji otrzymują dodatkowe wynagrodzenie. 2. Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1, ustala rektor w odrębnym zarządzeniu, na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.
3. Dodatkowe wynagrodzenie wypłacane jest raz w roku, po zakończeniu praktyk, na podstawie zatwierdzonego sprawozdania z przebiegu praktyk oraz wniosku dziekana złożonego do prorektora ds. dydaktyki.
§ 11
1. W celu ustalenia placówek, w których będą odbywały się praktyki, dziekan kieruje do podmiotów wymienionych w § 4 pkt 1, nie później niż do 30 marca4, zapytania według wzoru stanowiącego załącznik nr 6.2. Na podstawie informacji otrzymanej od podmiotów, o których mowa w pkt 1, w zakresie możliwości przyjęcia studentów na praktyki, wydział opracowuje, w terminie ustalonym przez dziekana, nie później jednak niż do 15 czerwca, harmonogram obejmujący wykaz jednostek wraz z liczbą studentów, których może przyjąć dany podmiot oraz terminem realizacji praktyk.
4 Termin stosuje się od roku akademickiego 2007/2008.
§ 12
1. Studenci pobierają, w dziekanacie lub u opiekunów, z zastrzeżeniem § 20, w terminie do 30 czerwca:a) program praktyk,
b) skierowanie na praktykę (wzór skierowania stanowi załącznik nr 7), o ile imienna lista studentów nie jest wysyłana do podmiotu,
c) indeks umiejętności praktycznych5 (indeks umiejętności praktycznych obejmujący cały okres studiów wydaje się w roku rozpoczęcia praktyk na danym kierunku studiów).
2. Student, który ma zamiar organizować swoją praktykę samodzielnie, składa w dziekanacie odpowiedni wniosek (załącznik nr 4), w terminie określonym w § 6 pkt 2.
3. Przed rozpoczęciem praktyk, Dziekanat lub Opiekun zobowiązany jest poinformować studenta o konieczności posiadania:
a) ubezpieczenia od NNW (z możliwością rozszerzenia o ryzyko ekspozycji na zakażenia), zawieranego indywidualnie przez studenta lub za pośrednictwem Uczelni z firmą ubezpieczeniową,
b) zaświadczenia o szczepieniu przeciw WZW typu B,
c) aktualnej książeczki do celów sanitarno-epidemiologicznych,
d) ochronnego ubrania medycznego,
e) identyfikatora wykonanego przez studenta we własnym zakresie,
f) właściwej dla danego wydziału dokumentacji niezbędnej do zaliczenia praktyki
4. Student potwierdza własnoręcznym podpisem na programie praktyk oraz na skierowaniu przyjęcie do wiadomości informacji zawartych w pkt 3.
5 Dostosowanie dokumentu na wszystkich wydziałach obowiązuje od roku akademickiego 2007/2008.
§ 13
1. Praktyki realizowane są przez studentów w okresie wakacyjnym, studenci Wydziału Zdrowia Publicznego realizują praktyki także w trakcie trwania roku akademickiego.2. Praktyki powinny być zrealizowane i zaliczone przed rozpoczęciem kolejnego semestru albo roku akademickiego.
3. Zaliczenie praktyk jest warunkiem zaliczenia semestru albo roku studiów. W przypadku niezaliczenia praktyk student może otrzymać wpis warunkowy na następny semestr lub rok akademicki z wyznaczonym terminem zaliczenia praktyk.
4. Warunkiem zaliczenia praktyk jest przedłożenie przez studenta:
a) programu praktyk z potwierdzeniem zrealizowania tego programu, przez podmiot, w którym student odbywał praktykę,
b) indeksu umiejętności praktycznych z potwierdzeniem przez podmiot, w którym student odbywał praktyki, zrealizowania każdej umiejętności praktycznej ujętej w programie praktyk.
5. Zaliczenia praktyk w indeksie studenta dokonuje Opiekun lub inny pracownik wyznaczony przez dziekana wydziału.
6. W uzasadnionych przypadkach dziekan może uznać za podstawę zaliczenia praktyk również inne dokumenty, jeśli potwierdzają one zdobycie umiejętności ujętych w programie praktyk.
7. Zaliczenie praktyki realizowanej za granicą wymaga dostarczenia przez studenta oryginałów dokumentów potwierdzających zrealizowanie programu praktyki oraz tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty tłumaczenia ponosi student.
§ 14
1. Zwolnienie, w całości lub części, z obowiązku odbywania praktyk zawodowych może nastąpić na udokumentowany wniosek studenta. 2. Wniosek, o którym mowa w pkt 1 wraz z dokumentami potwierdzającymi zdobyte umiejętności praktyczne należy składać we właściwym dziekanacie, w terminie do 30 kwietnia danego roku6, z zastrzeżeniem § 16. Decyzję w sprawie zwolnienia studenta z obowiązku odbywania praktyk zawodowych podejmuje dziekan wydziału.
3. Umiejętności praktyczne mogą być zdobywane w szczególności w ramach:
a) wykonywanego stosunku pracy,
b) wolontariatu,
c) udziału w pracach obozu, koła naukowego, zespołu realizującego prace naukowe,
d) innego zdobytego doświadczenia zawodowego.
4. Umiejętności, o których mowa w pkt 3 muszą odpowiadać umiejętnościom przewidzianym w programie praktyk zawodowych na danym kierunku studiów.
6 Termin obowiązuje od roku akademickiego 2007/2008.
§ 15
1. Zwolnienia, o którym mowa w § 14 udziela się na dany rok akademicki, z zastrzeżeniem § 16.2. Student, który zgodnie z § 14 uzyskał zwolnienie w całości, otrzymuje stosowny wpis do indeksu, tak jakby zaliczył praktyki zawodowe w formie zorganizowanej przez Uczelnię.
3. Student, który zgodnie z § 14 uzyskał zwolnienie w części, otrzymuje stosowny wpis do indeksu po odbyciu praktyk zawodowych w pozostałym zakresie.
§ 16
Termin składania wniosków, o których mowa w § 14 dla studentów III, IV i V roku niestacjonarnych jednolitych 5 letnich studiów magisterskich na kierunku pielęgniarstwo oraz okres na jaki udziela się zwolnienia tym studentom, określa Dziekan Wydziału Zdrowia Publicznego.§ 17
Warunki zwalniania z praktyk zawodowych na studiach, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 11 maja 2004 r. (Dz.U.2004 Nr 11 poz. 1170) w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości
i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej, określa to rozporządzenie. Termin składania dokumentów wyznacza Dziekan Wydziału Zdrowia Publicznego.§ 18
W przypadku zwolnienia studenta z obowiązku odbywania praktyk zawodowych nie przysługują mu żadne roszczenia finansowe w stosunku do Uczelni.§ 19
Program praktyk z potwierdzeniem jego zrealizowania, przez podmiot, w którym student odbywał praktyki, pozostaje w teczce akt osobowych studenta, indeks umiejętności praktycznych (w którym dokumentowany jest przebieg praktyki) jest własnością studenta. § 20
Dziekan uwzględniając specyfikę wydziału może określić szczegółowe zasady oraz terminarz organizacji praktyk, uwzględniając postanowienia zarządzenia.II. 2,3 skreślony
III. 4 Przepisy końcowe
§ 21
Zarządzenia nie stosuje się do studiów III stopnia (studia doktoranckie).§ 22
Traci moc zarządzenie nr 43/XIII R/2003 Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 3 lipca 2003 r.§ 23
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.Załącznik nr 1 - Program praktyk
Załącznik nr 2 - Wykaz szpitali
Załącznik nr 3 - Porozumienie
Załącznik nr 4 - Wniosek
Załącznik nr 5 - Obowiązki opiekuna
Załącznik nr 6 - Zapytanie
Załącznik nr 7 - Skierowanie
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 19
Załącznik nr 11
Załącznik nr 12
Załącznik nr 13
Akademii Medycznej we Wrocławiu
prof. dr hab. Ryszard Andrzejak
Otrzymują:
według rozdzielnika
1 Dodany zarządzeniem nr 60/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 28 czerwca 2007 r.
2 Dodany zarządzeniem nr 60/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 28 czerwca 2007 r.
3 Skreślony zarządzeniem nr 89/XIV R/2009 Rektora AM z dnia 21 grudnia 2009 r.
4 Dodany zarządzeniem nr 60/XIV R/2007 Rektora AM z dnia 28 czerwca 2007 r.