Zarz. 81/XIV R/2007
zm.: 43/XIV R/2008
ARCHIWALNE

Zarządzenie nr 81/XIV R/2007
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 21 września 2007 r.

w sprawie pensum dydaktycznego w roku akademickim 2007/2008

Na podstawie art. 66 i 131 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005.164.1365 ze zm.) oraz uchwały Senatu nr 425 z dnia 25 czerwca 2007 r. zarządzam co następuje:

§ 1
1. Wysokość rocznego pensum dydaktycznego wynosi:
1) pracownicy naukowo-dydaktyczni – 210 h
2) pracownicy dydaktyczni – 360 h
3) pracownicy dydaktyczni zatrudnieni na stanowiskach lektorów i instruktorów – 540 h
4) doktoranci od II roku studiów doktoranckich – 80 h
2. Zmniejszony wymiar pensum dydaktycznego przysługuje w wysokości:
1) rektor – 30 h
2) prorektorzy, dziekani – 100 h
3) prodziekani – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 150 h
4) prodziekani – pracownicy dydaktyczni – 300 h
5) członkowie RN MNiSzW, PKA, CKK, KAUM, KRASM – 170 h
6) kierownicy katedr, klinik, zakładów – pracownicy naukowo-dydaktyczni – 170 h
7) kierownicy katedr, klinik, zakładów – pracownicy dydaktyczni – 320 h
8) koordynatorzy Uczelni, kierownicy grantów KBN oraz międzynarodowych, pełnomocnicy rektora, opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy naukowo- dydaktyczni – 190 h
9) koordynatorzy Uczelni, kierownicy grantów KBN oraz międzynarodowych, pełnomocnicy rektora, opiekunowie roku, adiunkci dydaktyczni – pracownicy dydaktyczni – 340 h

§ 2
1. Osobom, do których stosuje się obniżony wymiar pensum, godziny ponadwymiarowe naliczane są po wcześniejszym wykonaniu pensum w podstawowej wysokości określonej w § 1 pkt 1.
2. Obniżenie wymiaru pensum przysługuje tylko pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy i tylko z jednego tytułu.
3. W przypadkach uzasadnionych, nauczycielowi akademickiemu wykonującemu ważne zadania dla Uczelni, rektor może obniżyć wymiar zajęć dydaktycznych poniżej wymiaru określonego w § 1, zgodnie z art. 130 ust. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

§ 3
Inne zajęcia wliczane do pensum dydaktycznego:
1) egzaminy studentów – 0,4 h/studenta
2) egzamin licencjacki na Wydziale Zdrowia Publicznego
(teoretyczny + praktyczny) – 0,6 h/studenta
3) prowadzenie uczestników studiów III stopnia (doktoranckich) – 45 h/osobę
4) prowadzenie doktorantów (od wszczęcia przewodu doktorskiego
do obrony pracy – max. 5 lat) – 45 h/osobę
5) prowadzenie magistranta – Wydział Farmaceutyczny – 45 h/magistranta
6) prowadzenie magistranta – Wydział Zdrowia Publicznego, Fizyka Medyczna UW – 15 h/magistranta
7) recenzje prac magisterskich – 3 h /pracę
8) prowadzenie pracy licencjackiej – Wydział Zdrowia Publicznego i Oddział Analityki Medycznej – 8 h/pracę,
(jedna osoba może prowadzić maksymalnie 5 prac licencjackich.
W uzasadnionych przypadkach, na umotywowany wniosek Dziekana, Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na prowadzenie więcej niż pięciu prac licencjackich),
9) zajęcia podyplomowe:
a) opieka nad osobą specjalizującą się – kierownik specjalizacji – 10 h/osobę
(wymagane jest udokumentowanie zaświadczeniem z Centrum Doskonalenia Wyższych Kadr Medycznych),
b) zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych – 1h zajęć = 1 h dydakt.
c) zajęcia w ramach stażu cząstkowego, klinicznego z Medycyny Rodzinnej – 3h/tydzień/osobę
d) opieka nad stażystą podyplomowym, lekarzem w ramach stażu cząstkowego – 2h/osobę
10) zajęcia w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach ED (z uwzględnieniem § 8) – 1 h zajęć = 1h dydakt.
11) zajęcia realizowane przez Studium Wychowania Fizycznego i Sportu prowadzone w ramach sekcji sportowych – 1 h zajęć = 1h dydakt.
(minimalna liczba uczestników wymagana do utworzenia sekcji wynosi 20 osób)
12) zajęcia fakultatywne – 1 h zajęć = 1h dydakt.
(minimalna liczba studentów wymagana do prowadzenia fakultetu wynosi 18 osób).

§ 4
1. Podstawową jednostką rozliczeniową jest grupa studencka licząca 6 osób (w przypadku Medycyny Rodzinnej – 6 lekarzy rodzinnych), z zastrzeżeniem § 5. Jeśli liczba studentów na roku jest niepodzielna przez 6, dodatkową grupę można utworzyć dla co najmniej 3 osób. Jeśli po podziale na grupy 6-osobowe zostaje mniej niż 3 studentów, należy ich dodać do grup 6-osobowych i stworzyć maksymalnie 2 grupy 7-osobowe.
2. W wyjątkowych sytuacjach (np. podział na grupy uwzględniający przynależność studentów do grup językowych), Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na utworzenie grup większych niż określone w pkt 1.
3. Grupy studenckie tworzy dziekanat przy zapisie studentów na rok, z uwzględnieniem przynależności studenta do grupy językowej.
4. Podziału na grupy ćwiczeniowe dokonuje opiekun roku uwzględniając rodzaj prowadzonych zajęć :
1) ćwiczenia przy łóżkach chorych – grupy studenckie,
2) ćwiczenia w przychodniach i poradniach przyklinicznych – grupy studenckie,
3) ćwiczenia przy fotelu dentystycznym dla studentów III, IV i V roku Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego – grupy studenckie,
4) ćwiczenia w Katedrze i Zakładzie Higieny – 4 grupy studenckie,
5) lektoraty języków obcych – 4 grupy studenckie,
6) zajęcia z wychowania fizycznego – 4 grupy studenckie,
7) zajęcia basenowe – 2 grupy studenckie,
8) inne ćwiczenia (w tym zajęcia przedkliniczne dla stomatologii) – 2 grupy studenckie,
9) wykłady – łącznie dla wszystkich studentów danego roku i kierunków studiów oraz lekarzy rodzinnych,
10) seminaria – 4 grupy studenckie (wyjątek stanowią seminaria na Wydziale Zdrowia Publicznego oraz fakultety prowadzone w formie seminariów, dla których dopuszczalna liczebność grupy wynosi od 18 do 30 osób).

§ 5
1. Na Wydziale Zdrowia Publicznego na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, podstawową jednostką rozliczeniową jest grupa studencka licząca 4 osoby.
2. W wyjątkowych sytuacjach (np. podział na grupy uwzględniający przynależność studentów do grup językowych), Prorektor ds. Dydaktyki może wyrazić zgodę na utworzenie grup większych niż określone w pkt. 1.
3. Grupy studenckie tworzy dziekanat przy zapisie studentów na rok, z uwzględnieniem przynależności studenta do grupy językowej.
4. Podziału na grupy ćwiczeniowe dokonuje opiekun roku uwzględniając rodzaj prowadzonych zajęć:
1) zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane na oddziałach intensywnej terapii, neonatologicznych, pediatrycznych, bloku operacyjnym, sali porodowej, podstawowej opiece zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej (poradnie, przychodnie, pracownie diagnostyczne) – grupy studenckie,
2) pozostałe zajęcia i praktyki zawodowe – 1–2 grupy studenckie,
3) ćwiczenia odbywające się w pracowniach umiejętności pielęgniarskich i położniczych (w pracowniach praktycznej nauki zawodu pielęgniarki i położnej) – 2 grupy studenckie,
4) ćwiczenia w Katedrze i Zakładzie Higieny – 6 grup studenckich,
5) lektoraty języków obcych – 6 grup studenckich,
6) zajęcia z wychowania fizycznego – 6 grup studenckich,
7) zajęcia basenowe – 3 grupy studenckie,
8) inne ćwiczenia – 3 grupy studenckie,
9) wykłady – łącznie dla wszystkich studentów danego roku i kierunków studiów,
10) seminaria – 5–8 grup studenckich.

§ 6
1. W jednostkach organizacyjnych wykonujących pensum wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wynosi w przypadku:
a) zajęć w ośrodku zamiejscowym w Świdnicy (stacjonarne, niestacjonarne) – 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową,
b) zajęć w ośrodku zamiejscowym w Zielonej Górze (stacjonarne, niestacjonarne) – 200% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową,
c) zajęcia na studiach niestacjonarnych (dawnych zaocznych) we Wrocławiu – 150% wysokości wynagrodzenia za godzinę ponadwymiarową.
2. Wynagrodzenie za prowadzenie zajęć, o których mowa w pkt 1 lit. a i b nie stosuje się do osób zamieszkałych odpowiednio w Świdnicy lub Zielonej Górze.
3. Udział procentowy poszczególnych rodzajów zajęć w ogólnej liczbie zrealizowanych godzin dydaktycznych stosuje się także do godzin ponadwymiarowych.
4. Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową, o którym mowa w pkt 1 określa odrębne zarządzenie rektora w sprawie wynagradzania pracowników.

§ 7
W jednostkach organizacyjnych niewykonujących pensum zajęcia prowadzone na studiach niestacjonarnych i w ośrodkach zamiejscowych wlicza się do pensum bez przeliczników.

§ 8
1. Za prowadzenie zajęć w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach English Division, pracownikowi Uczelni przysługuje dodatek do wynagrodzenia, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie wynagradzania pracowników uczelni publicznych, nie więcej jednak niż 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Wysokość dodatku określa odrębne zarządzenie Rektora w sprawie wynagradzania pracowników Akademii Medycznej we Wrocławiu.
2. Uczestnicy studiów doktoranckich niestacjonarnych i I roku studiów doktoranckich stacjonarnych za prowadzenie zajęć, o których mowa w pkt 1, otrzymują wynagrodzenie jak pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, tj. na podstawie umowy cywilnoprawnej.
3. Uczestnicy studiów doktoranckich stacjonarnych od II roku studiów prowadzą zajęcia, o których mowa w pkt 1 w ramach obowiązującego pensum, na zasadach określonych w pkt 1. W przypadku przekroczenia pensum wynagrodzenie wypłacane jest jak dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, tj. na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Tryb zlecania pracownikom zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych

§ 9
Prowadzenie zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych może być zlecone nauczycielowi akademickiemu, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) dany nauczyciel akademicki wykonał pensum,
2) prowadzenie zajęć jest uwarunkowane koniecznością realizacji programu nauczania,
3) prowadzenia tych zajęć nie można zlecić innemu nauczycielowi akademickiemu zatrudnionemu w Akademii Medycznej we Wrocławiu, który nie wykonuje pensum.

§ 10
1. Zlecenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, do wysokości nieprzekraczającej 1/4 pensum ustalonego przez Senat w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych i 1/2 pensum w przypadku pracowników dydaktycznych – nie wymaga zgody pracownika.
2. Zlecenie prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, ponad limit określony w pkt 1 wymaga pisemnej zgody rektora i pracownika.

§ 11
1. Polecenie służbowe prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w § 10 pkt 1, wydaje Prorektor ds. Dydaktyki na umotywowany pisemny wniosek kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia z danego przedmiotu.
2. Polecenie służbowe prowadzenia zajęć dydaktycznych w godzinach ponadwymiarowych, o którym mowa w § 10 pkt 2, wydaje rektor na umotywowany pisemny wniosek kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia z danego przedmiotu.
3. Wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2 powinien uzyskać akceptację właściwego dziekana.

§ 12
1. Wniosek, o którym mowa w § 11 pkt 1 i 2 należy złożyć co najmniej na miesiąc przed planowanym terminem rozpoczęcia prowadzenia zajęć w wymiarze określonym w § 10 pkt 1 lub 2.
2. W uzasadnionych przypadkach, na umotywowany wniosek kierownika jednostki, rektor może wyrazić zgodę na zmianę terminu, o którym mowa w pkt 1.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w § 11 pkt 1 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Wzór wniosku, o którym mowa w § 11 pkt 2 stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

Terminarz wprowadzania danych do systemu eORDO

§ 13
1. Nauczyciele i pensum.
1) przeniesienie do systemu eORDO z systemu kadrowego bazy nauczycieli i automatyczne przypisanie pensum w podstawowej wysokości – wykonanie: Ośrodek Sieciowo-Komputerowy w terminie do 2 października 2007 r.
2) zniżki z tytułu pełnienia funkcji (§ 1 pkt 2) na podstawie informacji od kierowników jednostek/adiunktów dydaktycznych, przekazanej w terminie do 15 października 2007 r. do sekretariatu Prorektora. ds. Dydaktyki, do systemu eORDO wprowadza sekretariat Prorektora ds. Dydaktyki w terminie do 30 października 2007 r.
2. Podział studentów na grupy:
1) tworzenie grup studenckich – wykonanie w systemie eORDO: właściwy dziekanat przy zapisie studentów na rok (z uwzględnieniem zadeklarowanego przez studenta języka obcego), a w przypadku Medycyny Rodzinnej – wyznaczona osoba z Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej – w terminie do 5 października 2007 r.
2) grupy ćwiczeniowe i plan zajęć na cały rok akademicki 2007/2008 (semestr zimowy i letni) – wykonanie w systemie eORDO: opiekun roku w terminie do 19 października 2007 r.
3. Inne zajęcia, o których mowa w § 3 – wprowadzanie danych do systemu eORDO: wskazane jednostki w terminie do 30 listopada 2007 r.:
1) egzaminy studentów – adiunkt dydaktyczny kierownik jednostki przekazuje do właściwego dziekanatu wykaz nauczycieli z przypisanymi godzinami za egzamin. Dziekanat sprawdza i zatwierdza liczbę przeegzaminowanych studentów, a następnie odsyła zatwierdzone zestawienie do jednostki (kopia do sekretariatu prorektora ds. dydaktyki) Na podstawie zatwierdzonego przez dziekanat zestawienia, adiunkt dydaktyczny wprowadza dane do systemu eORDO,
2) prowadzenie uczestników studiów III stopnia (doktoranckich) – do systemu eORDO dane wprowadza dziekanat Wydziału Lekarskiego Kształcenia Podyplomowego,
3) prowadzenie doktorantów (od wszczęcia przewodu doktorskiego do obrony pracy – max. 5 lat) do systemu eORDO dane wprowadza właściwy dziekanat,
4) prowadzenie magistranta – do systemu eORDO dane wprowadza właściwy dziekanat Wydziału Farmaceutycznego lub Wydziału Zdrowia Publicznego,
5) prowadzenie magistranta Uniwersytetu Wrocławskiego, kierunku Fizyka Medyczna – do systemu eORDO dane wprowadza sekretariat prorektora ds. dydaktyki,
6) recenzje prac magisterskich – do systemu eORDO dane wprowadza właściwy dziekanat Wydziału Farmaceutycznego lub Wydziału Zdrowia Publicznego,
7) prowadzenie pracy licencjackiej – do systemu eORDO dane wprowadza właściwy dziekanat Wydziału Farmaceutycznego – Oddział Analityki Medycznej lub Wydziału Zdrowia Publicznego,
8) zajęcia podyplomowe:
a) opieka nad osobą specjalizującą się – na podstawie zaświadczenia z Centrum Doskonalenia Wyższych Kadr Medycznych dostarczonego przez adiunkta dydaktycznego/kierownika jednostki – do systemu eORDO dane wprowadza sekretariat prorektora ds. dydaktyki,
b) zajęcia na obowiązkowych kursach specjalizacyjnych z listy CMKP – do systemu eORDO dane wprowadza właściwe studium kształcenia podyplomowego,
c) zajęcia w ramach stażu cząstkowego, klinicznego z Medycyny Rodzinnej – do systemu eORDO dane wprowadza wyznaczona osoba z Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej,
d) opieka nad stażystą podyplomowym, lekarzem w ramach stażu cząstkowego – do systemu eORDO dane wprowadza adiunkt dydaktyczny jednostki,
9) zajęcia w języku angielskim dla obcokrajowców w ramach English Division – do systemu eORDO dane wprowadza ED,
10) zajęcia realizowane przez Studium Wychowania Fizycznego i Sportu prowadzone w ramach sekcji sportowych – do systemu eORDO dane wprowadza Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
11) zajęcia fakultatywne – do systemu eORDO dane wprowadza właściwy dziekanat.
4. Przypisywanie osoby prowadzącej do poszczególnych zajęć (plan):
1) zajęcia dydaktyczne – do systemu eORDO dane wprowadza adiunkt dydaktyczny jednostki w terminie do 31 października 2007 r.,
2) inne zajęcia, o których mowa w § 3 – do systemu eORDO dane wprowadza adiunkt dydaktyczny jednostki w terminie do 15 grudnia 2007 r.
5. Właściwe jednostki wprowadzają korekty do systemu eORDO na bieżąco, jednak nie później niż:
1) dane dotyczące nauczycieli (dział spraw pracowniczych) – co miesiąc,
2) dane dotyczące grup studenckich (dziekanat) – aktualizacja semestru zimowego w terminie do 30listopada 2007 r., aktualizacja semestru letniego w terminie do 15 marca 2008 r.
3) dane dotyczące grup ćwiczeniowych (opiekun roku) – aktualizacja semestru zimowego w terminie do 15 grudnia 2007 r., aktualizacja semestru letniego w terminie do 30 marca 2008 r.,
4) dane dotyczące prowadzących poszczególne zajęcia (adiunkt dydaktyczny) – aktualizacja semestru zimowego w terminie do 5 stycznia 2008 r., aktualizacja semestru letniego w terminie do 15 kwietnia 2008 r.
6. 1Rozliczenia godzin dydaktycznych dokonuje się w terminie do 15 lipca 2008 r., na podstawie wydruku danych z systemu e-ORDO lub zestawienia wykonanego zgodnie z załącznikiem nr 3 i nr 5 do zarządzenia Rektora nr 59/XIV R/2006. Poprawność rozliczenia potwierdza właściwy adiunkt dydaktyczny, kierownik jednostki organizacyjnej oraz dziekan.

§ 14
Zasady rozliczania oraz wypłaty dodatku do wynagrodzenia za prowadzenie zajęć dydaktycznych prowadzonych w języku angielskim w ramach English Division określa w odrębne zarządzenie Rektora.

§ 15
Wypłaty za godziny ponadwymiarowe są dokonywane po rozliczeniu obciążenia dydaktycznego za dany rok akademicki, tj. po 5 października 2008 r., z zastrzeżeniem § 16.

§ 16
1. W przypadku zaburzeń w realizacji programu studiów wypłata za godziny zlecone, ponadwymiarowe oraz prowadzone w języku angielskim w ramach English Division, zostaje wstrzymana do czasu wyjaśnienia wszystkich nieprawidłowości i zatwierdzenia wypłaty przez Prorektora ds. Dydaktyki.
2. W przypadku, gdy stosunek pracy z nauczycielem akademickim zostaje rozwiązany lub wygasa, faktyczną liczbę godzin ponadwymiarowych oblicza się na dzień rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

§ 17
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik 1
Załącznik 2

Rektor
Akademii Medycznej we Wrocławiu

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak



1 Zmieniony zarządzeniem nr 43/XIV R/2008 Rektora AM z dnia 30 czerwca 2008 r.

Otrzymują:
według rozdzielnika